BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Vi är ju med och äger Renova, så vi hade tänkt att tillgodogöra oss deras kunnande i teknik- och miljöfrågor, säger samhällsbyggnadsnämndens ordförande Rolf Gustafsson (S).
Men trots att frågan varit uppe på dagordningen sedan i våras och en utredning legat klar sedan i augusti, hade kommunens tjänstemän varken informerat medarbetarna eller inlett förhandlingar med facket i enlighet med Medbestämmandelagen MBL.
Det fick fackförbundet Kommunal i Ale att reagera.
Kände sig överkörda
– Vi tyckte det var väldigt märkligt att arbetsgivaren inte hade informerat oss eller inlett förhandlingar innan politikerna skulle fatta sitt beslut, säger Sladjana Gustafsson, ordförande för Kommunal i Ale.
Hon berättar att medlemmarna kände sig helt överkörda. Många ville fortsätta att jobba i kommunal regi, där de menade att det är lätt att påverka och känna sig delaktig. Samtidigt oroade de sig för vad det skulle innebära att bli anställd hos Renova i stället.
– De skulle ju få byta centralt avtal eftersom Renova har avtal med Transport, så de undrade vad som skulle hända med till exempel semesterdagar och pensionsförsäkringar. Men de undrade också var de ska börja sin arbetsdag. Börjar de klockan sex i Ale, eller måste de åka till Kungälv, Stenungsund eller Göteborg? De vet ingenting, säger Sladjana Gustafsson.
Inför samhällsbyggnadsnämndens beslut gjorde Kommunal gemensam sak med fackförbundet Vision, och samlade medlemmarna till en protest utanför kommunhuset i Alafors. Och effekten blev den avsedda – politikerna beslutade att återremittera frågan för att låta tjänstemännen genomföra MBL-förhandlingarna innan frågan kan avgöras.
– Vi fick dem att skjuta upp beslutet, säger Sladjana Gustafsson.
Samhällsbyggnadsnämndens ordförande Rolf Gustafsson -köper den bilden, till viss del. Han säger att han troligtvis hade ställt frågan om MBL-förhandlingarna till tjänstemännen ändå, men eftersom demonstranterna var så tydliga med att de inte fått någon information var det inte mycket att orda om.
– Det blev solklart att det måste lösas. Lagstiftningen säger ju att vi måste informera på ett tidigt stadium, säger Rolf Gustafsson.
Hur kunde det bli så här?
– Jag vet faktiskt inte, men jag misstänker att det är ren ovana. De här tjänstemännen hanterar normalt sett sopbilar och den typen av frågor, och är kanske inte riktigt pålästa när det gäller personalfrågor. Det är möjligt att det handlar om dåliga rutiner.