Medlare är inkopplade i de pågående förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt avtal för spårtrafiken. Kommer de inte överens innan torsdag väntar det första steget i Sekos stora varsel. Enligt uppgift till Dagens ETC ökar nu spänningarna i Stockholms tunnelbana, vars förare på röda linjen är varslade av Seko om strejk med start den 15 maj.
Flera medlemmar av det andra tunnelbanefacket ST har fått samtal från arbetsgivaren MTR med uppmaning att jobba extra den 15 maj. Något som fått facket att misstänka att arbetsgivaren planerar att lockouta, inte bara förarna utan samtliga Seko-medlemmar i tunnelbanan. Det vore i så fall en eskalering av konflikten.
Uppgifterna bekräftas av en annars återhållsam Tony Moros, avdelningsordförande för ST i tunnelbanan.
– Ja, de håller på och ringer runt. Enligt min information ringer de till stationsvärdar, säger han.
Finns det en oro för att MTR ska lockouta hela Seko och få era medlemmar att ta över arbetet?
– Oro är kanske starkt, men jag försöker tänka mig vad som skulle kunna ske i alla situationer. Vi måste också vara lite smarta och man kan inte bara anta att arbetsgivarna accepterar att saker sker. De har också en strategi och behov av att fullfölja sina uppdrag. Det blir ett schackspel till slut. Vi har från början varit noggranna med att vi förhåller oss neutrala och om det eskalerar får vi agera efter det, säger Tony Moros.
”Varsågod”
Enligt Tony Moros pågår nu ett juridiskt analysarbete kring gränsdragningen mellan neutralitet, arbetsplikt och strejkbryteri.
Jannis Konstantis, ordförande för Sekoklubben i tunnelbanan, har inte tagit del av uppgifterna när Dagens ETC ringer, men tar dem med lugn.
– Lockoutar man alla våra medlemmar så stannar hela tunnelbanan och då blir det ännu värre. Lockoutar de våra förare så kommer strejken utökas på hela tunnelbanan. Så varsågod och lockouta, säger han.
MTR:s presschef Erik Söderberg bekräftar att företaget just nu ringer runt till anställda, men vill vara tydlig med att det inte handlar om en kartläggning av facklig tillhörighet. Samtalen har till syfte att skapa sig en överblick över bemanningsläget, säger han.
– Vi beklagar djupt om resenärerna påverkas, men just nu kan vi inte säga i detalj hur vi arbetar för att minimera den negativa påverkan, säger Erik Söderberg, presschef på MTR Nordic.
Förbereder ni en lockouta av alla Sekos medlemmar?
– Alla sådana frågor får ställas till tågföretagen.
Förbereder ni strejkbryteri?
– Alla sådana frågor får ställas till tågföretagen. Det är de som sköter förhandlingarna med Seko.
Dagens ETC har sökt Pierre Sandberg, vd och kontaktperson för Almega Tågföretagen utan resultat. Till Sekotidningen uppger han på måndagen att målet är att strejken inte ska bryta ut.
– Medling pågår. Vi är konstruktiva och kommer att göra vårt yttersta för att försöka komma överens med Seko, säger Pierre Sandberg till Sekotidningen.
Enligt samma artikel har ännu inte något medlarbud presenterats.
Enligt Medlingsinstitutet har inget varsel om lockout inkommit vid denna artikels publicering.