– Om du är skriven i Stockholm och loggar in på deras app möts du direkt av budskapet att du ska lista dig hos dem. Men det är skrivet på ett sätt att man får en känsla av att man går med i en kundklubb, säger Ylva Sandström, ordförande för Distriktsläkarföreningen i Stockholm.
Hon menar att den text som patienten möts av inne i appen signalerar att det är ett erbjudande, och att patienten inte får den snabba vård som Kry erbjuder om de inte listar sig. Av texten framgår det också att det går att tillhöra flera vårdcentraler samtidigt och att patienten inte behöver vara listad någonstans.
Många listar sig omedvetet
På så sätt förstår inte patienten att den byter vårdcentral från sin ordinarie till Kry.
– Uppenbarligen har patienterna inte fattat att de blir listade och då är det ju fullistning skulle jag säga, säger Ylva Sandström.
Hon berättar att hon fått många mejl från små, privata vårdcentraler som är upprörda över att de förlorat många av sina patienter som omedvetet blivit listade hos Kry.
Åsa Plesner, som är utredare på tankesmedjan Balans tycker också att Kry agerar tveksamt.
– De rundar och exploaterar regelverket för fristående aktörer på ett sätt som hotar både mindre aktörer och ekonomin för hela vården. De är som en parasit, säger hon.
När patienten listar om sig förlorar patientens vanliga vårdcentral sina fasta intäkter.
– Ens vanliga vårdcentral har ansvar för all den krångligare vård man behöver. Den fasta ersättningen slussas över till Kry. Förmodligen utan att patienten är medveten om det, säger Åsa Plesner.
Sandström: Kry utesluter patienter
Ylva Sandström menar också att Kry borde finnas tillgängliga på fler sätt. De finns inte på 1177, de har ingen telefontid och det går inte att gå in på vårdcentralen och boka tid.
– Enligt de regler som gäller för vårdval Stockholm måste vårdgivaren vara tillgänglig på flera olika sätt. Ingenstans på hemsidan eller appen framgår att de skulle vara tillgängliga på något annat sätt. De finns på 1177 men då länkas patienterna bara till appen.
Hon anser att Kry på så sätt utesluter många patientgrupper som inte har tillgång till appar eller bank-id.
– Det kan handla om äldre, förståndshandikappade, personer med skyddad identitet och flyktingar som inte fått personnummer. Alla såna grupper stängs ute med det här systemet.
Claes Nyberg som är tf presschef på Kry svarar på kritiken via mejl:
– Ylvas kritik stämmer inte med hur vi arbetar. Våra patienter gör ett aktivt val när de listar sig genom att motta information samt signera med BankID. Valet bekräftas med inboxmeddelande samt mejl. Självklart kan man även välja att inte lista sig och fortfarande använda vår app. Det går även att lista sig på 1177.se, kry.se samt via pappersblankett på en av våra vårdcentraler.
– Vi finns tillgängliga både på 1177 där man kan lista sig samt med telefonbokning till våra vårdcentraler som är öppet måndag-fredag mellan 08.00-17.00 – så Ylvas påstående stämmer helt enkelt inte på den punkten. Vi följer alla regionens regler och krav när det gäller listning och har en god löpande dialog med dem.