– Det är svårt att svara på om det har hänt mer i detta projektet än i motsvarande. Men vi har varit väldig transparenta med allt som hänt. Vi hade förväntat oss att stöta på problem i ett så komplext och tekniskt avancerat projekt, exempelvis den typ av problem som gjort att den fastnade i öppet läge. Men sen borde vissa andra saker som bucklorna i lyftspannet och sprickorna i trapptornen, där vi talar om konstruktionsfel, inte få inträffa, säger Mikael Nummedal, projektchef för Hisingsbron på trafikkontoret.
Han berättar att det finns en extern, projekterande konsult som tar fram de ritningar som det byggs efter och gör beräkningar.
– Ansvaret för att handlingen är korrekt ligger ju på den projekterade konsulten. Sedan gör vi även en granskning med annan fristående konsult. Men problemen med bucklorna och trapptornen har inte upptäckts av vare sig konsulten eller granskaren. Och det är ju väldigt olyckligt. Då blir det kostsamma fysiska åtgärder istället, säger Mikael Nummedal.
Orimligt låga priser
Hur notan för alla missöden kommer att fördelas är det ingen som vet än.
– Vi kommer naturligtvis att ställa krav på konsulterna att ersätta oss för det vi anser är konstruktionsfel. Det blir ju en prövning av det men utfallet är inget jag kan spekulera kring nu.
Facket Byggnads Västs ordförande Tomas Emanuelsson har tidigare riktat kritik mot de offentliga upphandlingarna som görs av Göteborgs stad, och menar att felet ligger redan där. De görs till orimligt låga priser och med slappa krav på entreprenörerna, menar han.
– Trenderna är åt det hållet. I lagen om offentlig upphandling ska man ta det billigaste som finns utifrån de kriterier man ställt. Så ett företag vinner upphandlingen på att vara billigast, sen säljer de vidare till nästa företag, och sen kanske en gång till. Då kan man ju undra vem som blir blåst? Är det kommunen som betalar för mycket från början, eller de som ska utföra arbetet och inte har rätt villkor?, säger Tomas Emanuelsson.
Kaxigare arbetare förr
Han bekymrar sig också för yrkeskårens situation. Förr hade arbetarna hög yrkesstatus ute på byggena och kunde säga ifrån om något var fel.
– Vi har en tradition i Sverige med breda yrkesarbetare med yrkesstolthet och ganska kaxiga om man får säga så. De är trygga i att säga ifrån om något är fel, vilket är väldigt positivt. Den kulturen ser vi gå förlorad med mer inhyrd arbetskraft. Där är de mer styrda och gör bara det chefen säger.
Han menar att de två frågorna, billiga upphandlingar och billig arbetskraft, hänger ihop.
– Känner man att man inte har de villkor man borde ha, det är tråkigt att gå till jobbet och man inte får uppskattning. Då gör man inte det sista lilla heller.
Mikael Nummedal håller inte med om att problemen med Hisingsbron skulle ligga redan i upphandlingsfasen.
– Där har vi haft tre olika anbudsgivare, och de låg alla inom tio procent i sitt pris. Så det är alltså inte så att vi antagit ett pris som är väsentligt lägre än andra anbud. Beslutet var heller inte enbart baserat på anbudssumman, utan vi gjorde också en bedömning av entreprenörens organisation, hur man skulle hantera risker och utifrån genomförandebeskrivning, säger han.