Det var vid tvåtiden på natten den 6 mars i år, vid Tomteboda i nordvästra Stockholm, som det sjätte dödsoffret för bygget av Citybanan krävdes. När byggarbetarna skulle byta skopa på en traktor lossnade den och rullade med kraft ner i en kabelbrunn. Där fanns en 26-årig byggarbetare. Han fördes till sjukhus, men hans liv gick inte att rädda.
Sedan 2008 har det inträffat 109 olyckor som lett till minst en dags sjukfrånvaro vid bygget av Citybanan, enligt Trafikverkets statistik.
Nollvision om olyckor
Bygget går nu in i sin sista fas och Citybanan beräknas vara färdig för pendeltågstrafik i slutet av 2017. Trafikverket vill minska olyckorna och har en nollvision om arbetsplatsolyckor. Som en del i detta avstannar arbetet på många av Trafikverkets arbetsplatser under en kvart för att uppmärksamma säkerhetsfrågorna, bland annat på station City på Citybanan.
Tanken är att personal och chefer samlas och reflekterar över säkerhet och arbetsmiljö och vilka förbättringar som kan göras på den egna arbetsplatsen. Dessutom hålls en tyst minut för att hedra de som dött och skadats i olyckor.
Men fackförbunden Seko och Byggnads som organiserar arbetare på Citybanan är starkt kritiska till Trafikverkets säkerhetsarbete.
– De gör inte tillräckligt. Det är ett oacceptabelt stort antal olyckor med dödligt utgång, säger Jonny Naderus, vice ordförande för Seko i Stockholm.
Ekonomi före säkerhet
Enligt Seko är anledningen till de många olyckorna prispress i upphandlingarna om vilka som ska utföra arbetet på Citybanan och andra av Trafikverkets byggprojekt. Ett tiotal svenska och utländska företag har varit inblandade i bygget av Citybanan.
– Man tummar på säkerheten för att vinna upphandlingar. Trafikverket kan säga vad de vill om satsningar på säkerhet, men de väljer envetet det lägsta anbudet utan att se till kvalitet, säger Jonny Naderus.
Christer Bengtzelius, ordförande för Byggnads i Stockholm är inne på samma linje.
– Trafikverket har ett jätteansvar som beställare. De kan ställa krav på de tjänster som de köper in. Det är oftast ekonomin som styr för mycket. De gör självklart inte tillräckligt eftersom det fortfarande dör folk på deras arbetsplatser. Det behövs mycket mer utbildning och högre krav, framförallt på utländska underentreprenörer som kan ha ett annat säkerhetstänk.
”För många entreprenörer”
Fredrik Moback, arbetsmiljöansvarig på Citybanan, tror inte att prispressade upphandlingar har någon koppling till olyckorna.
– När vi handlar upp är det inte bara pris, utan också kompetens och kvalitet som är viktigt. Det är samma säkerhetsgenomgångar med all personal. Vi ser ingen skillnad i olyckstal mellan de svenska och utländska entreprenörerna.
Hur har ni jobbat för att minska antalet olyckor på Citybanan?
– Bland annat har vi en introduktionsundervisning på två timmar på modersmålet för alla som arbetar. Vi tar upp säkerheten som första punkt på våra byggmöten. Vi kontrollerar att entreprenörerna har arbetsberedningar för säkerheten, och vi deltar på deras skyddsronder.
Men Arbetsmiljöverket riktar kritik mot Trafikverkets säkerhetsarbete.
– Citybanan har varit ett väldigt komplicerat och stort projekt, och man har kanske inte riktigt varit van vid det, eller haft beredskapen för vad det skulle innebära, säger Christian Lönnström, inspektör på Arbetsmiljöverket.
– Jag tycker att Trafikverket borde ha tydligare närvaro och en bättre kontrollfunktion när det gäller säkerheten ute på arbetsplatserna. Någon som kan se när någonting går fel och som har mandat att kräva förändring. Trafikverket har lagt ut för mycket av säkerhetsarbetet på entreprenörer som anlitas, säger Christian Lönnström.