– Vi har förare som berättar att de kör personer som hostat och snörvlat, säger Johan Nyman, regionalt skyddsombud för Transport.
Transport har krävt att alla bolag som kör färdtjänst i göteborgsområdet ska vidta en rad åtgärder för att förarna inte ska riskera att smittas. En del av punkterna har facket fått gehör för, men mer behöver göras för att förarna ska kännas sig trygga, menar Johan Nyman.
Vilket skydd förarna som kör färdtjänst i göteborgsområdet har i dag ser nämligen olika ut. Dels är det flera taxibolag som kör, dels finns det två olika uppdragsgivare: Västtrafik, som ägs av kommunerna i Västra Götaland, och Göteborgs kommun.
Västtrafik har beslutat att stoppa resor i framsätet. I de bilar som Göteborgs färdtjänst kör det fortfarande tillåtet. Kommunen tillåter också två resenärer i varje bil, trots att facket kräver ett maxantal på en person.
”Andra klassens medborgare”
Thomas Karlsson, enhetschef trafikledning serviceresor, säger att kommunen arbetar för att styra om resenärer som behöver sitta i framsätet så att de åker i rullstolsbussar istället för i bilar, detta för att hindra att de kommer onödigt nära föraren. Man har också fattat beslut om en begränsning på två resenärer per fordon.
– Har du färdtjänst är det inte ovanligt att du är beviljad ledsagare för att klara av resan. Därför är det rimligt att man får vara två, säger han.
Ni kräver inte skyddsplast i bilarna, varför gör ni en annan bedömning än Västtrafik?
– Man ska ha i åtanke att Västtrafik utför sjukresor, om det är utifrån den grunden man har en annan ingång vet jag inte. Men till att börja med utgår vi från att man inte har förare i trafik som är i riskgrupp. Det är ett arbetsgivaransvar att säkerställa vilken personal som kör, säger Thomas Karlsson.
Tony Blomberg, ombudsman på Transport i Göteborg, är orolig för att bristen på skydd i bilarna ska leda till att smittan sprids på äldreboendena i Göteborg, någonting som redan skett i Stockholm.
– Vilka är det som dragit in smittan på boendena tror de? Färdtjänsten går in och ut och hämtar människor hela tiden. Det skiter man i här, helt och hållet. Det är precis som att man nonchalerar dem som kör färdtjänst. De känner sig som andra klassens människor, säger han.
Även Johan Nyman är inne på att skyddet behövs för både förarens och passagerarens säkerhet. Han skulle gärna se att båda bar munskydd för att skydda varandra.
– Om både föraren och passageraren har munskydd skyddar man varandra. Jag ser det här som ett solidaritetstest för hela samhället. Det handlar inte om att skydda sig själv, utan om att skydda andra. Om alla tar ansvar för att skydda andra så blir vi alla skyddade, säger han.