Sommarlov innebär ofta sommarjobb för många. Många unga ger sig ut på arbetsmarknaden för första gången och blir därför lätt utnyttjade.
– Många unga hör av sig angående provjobb och att jobba gratis. Det är många som inte vet om att man alltid ska få ersättning. Oavsett hur lång eller kort tid man provjobbat, säger Joakim Petrusson, handläggare på LO:s hjälptelefon. En tjänst för unga som stött på problem på sommarjobbet.
Som ny kan det vara svårt att stå på sig om saker som kollektivavtal och övertidsersättning till exempel. Att inte få något anställningsbevis eller frågor om skälig lön är några av de vanligaste anledningarna till varför unga ringer till LO:s hjälptelefon.
715 personer har ringt
Mellan första juni och 17 juli i år har redan 715 personer ringt in med frågor eller bett om hjälp. 33 personer har hört av sig angående att provjobba. En ökning sedan förra året då 26 personer hade hört av sig under samma period.
– Sommar efter sommar återkommer frågor om just provjobb och att gratisjobba, säger Joakim Petrusson.
Att provjobba gratis är tyvärr inget ovanligt fenomen enligt Maria Bergqvist, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket syd.
– Det är svårt. Många är rädda för att inte få jobbet om man säger nej. Men vi berättar alltid för dem att man, oavsett vad, alltid ska få betalt, säger Maria Bergqvist.
I över 20 år har LO hjälpt unga som stött på problem på sommarjobbet med kampanjen ”Facket på sommarjobbet”. Varje år svarar de på hundratals frågor om lön, försäkringar, semesterersättning, provjobb, så kallade solskensavtal eller sms-anställningar. Och antalet telefonsamtal ser inte ut att bli färre. Så kampanjen är minst sagt fortfarande nödvändig menar LO.
Under perioden första juni till 17 juli hade 734 personer ringt in år 2013 respektive 811 personer år 2014. De vanligaste branscherna som unga ringer om är hotell och restaurang, kommunal och handels.
Förra året hörde totalt 1727 personer av sig till LO:s hjälptelefon under sommarmånaderna, första juni till sista augusti.