Då som nu handlade det om att ersätta tågvärdarna med kameror och låta förarna ensamma ansvara för säkerheten. Förarnas psykiska stress var uppenbar med höga sjukskrivningstal och larm i medierna. Men MTR lyssnade inte.
ST beslutade att tillsätta en vetenskaplig utredning av projektets påverkan på arbetsmiljö och psykisk hälsa och kontaktade konsultföretaget MTO Säkerhet i maj i år. Men deras svar var förbluffande.
– Vi fick reda på att de inte kunde det för att de i så fall skulle vara jäviga. De hade redan utfört en sådan för MTR:s räkning, säger Jenny Ekenstierna, förbundsjurist på ST.
Flera rapporter från utredningen ska under åren 2021-2023 ha lämnats, varav den sista i början av 2023. Men det har varken fack eller skyddsombud fått veta. Utredningen och dess resultat har ”begravts”, för att använda fackets ord.
– Det är ju rena slumpen att vi fick reda på dess existens. De har bara låtsats som att den inte finns. De har inte nämnt den för skyddsombuden, inte för Arbetsmiljöverket när de gjorde inspektion och så vitt vi vet inte heller för sin kund Region Stockholm. De har plockat in rapporten och begravt den, säger Jenny Ekenstierna.
Vägrar visa skyddsombuden
Sedan dess existens upptäckts har skyddsombud från både Seko och ST begärt att få ta del av rapporten. Enligt arbetsmiljölagen måste företaget lämna över alla dokument och upplysningar ”som behövs för ombudets verksamhet” till skyddsombuden. Men företaget vägrar. Det framgår av mejl som Dagens ETC tagit del av.
– Vi vill se allt material som har haft betydelse för slutsatsen att det är säkert att köra tågen utan tågvärd. Men eftersom ingen får se MTO-rapporten misstänker vi starkt att innehållet talar emot att det är säkert att låta lokförarna köra tågen ensamma, säger Christian Camitz, förhandlande ombudsman på ST.
Dagens ETC har tidigare ställt frågan varför MTO-rapporten inte lämnas ut till MTR:s kommunikationschef Niklas Ekström. Detta eftersom det är ett av två dokument som de förare som stämts i Arbetsdomstolen för deltagande i vild strejk begärt ska lämnas in till domstolen. Då gav kommunikationschefen svaret att rapporten inte är klar.
”Vad har de att förlora?”
MTO Säkerhets vd, Lena Kecklund, säger sig vara förhindrad att svara på frågor om innehållet med hänvisning till kundsekretess. Men hon bekräftar att uppdraget för MTR är utfört och dokumenterat i en rapport. Rapporten finns klar och MTR har den. Vi återvänder till Niklas Ekström.
– Den är inte färdig från vår sida. Projektet är inte avslutat, så vi har inte avslutat sammanställningen av MTO:s rapporter, säger han.
Han säger att MTR delgett skyddsombuden de slutsatser som företaget anser relevanta. Det är också bara som sammanfattningar som Region Stockholm och Arbetsmiljöverket fått ta del av MTO-rapporten, enligt Niklas Ekströms vetskap.
– Vi har delat delar i rapporten som är överlappande med skyddsorganisationens ansvarsområde. Vi tycker att vi har haft en gott transparent och bra utbyte med samverkan. Vi tycker att det är viktigt att involvera dem och har delgett dem all information relaterat till åtgärder och risker som framkommit av intern och extern expertis.
Men facket och skyddsombuden vill inte ha MTR:s sammanfattningar. De vill se rapporten i sin helhet. Det anser de sig ha rätt till.
– Men oavsett är det rent bedrägligt att inte dela den ändå. Vad har de att förlora på det? Det är deras egna förares och passagerarnas säkerhet det handlar om, säger Christian Camitz.
Skadestånd för förhandlingsvägran
Det är inte heller det enda underlag kring säkerheten för förare och resenärer som undanhålls skyddsombuden. När konsultfirman WSP genomförde en tredjepartsgranskning och i mars i år kom fram till att det var säkert, begärde ST vid flera tillfällen att få ta del av underlaget. Några sådana fanns inte, meddelade MTR, även till Dagens ETC. Detta trots att rapporten har en diger referenslista. I denna lista uppenbaras plötsligt en tidigare okänd granskning från konsultbolaget RTV-DK. Den rapporten lämnas inte heller ut.
ST inledde den 30 maj en tvisteprocess kring hindrande av skyddsombud med skadeståndsanspråk. En förhandlingsframställan måste besvaras inom 14 dagar enligt medbestämmandelagen. Men MTR svarade inte, inte ens på fyra veckor. ST har därför nu kallat till tvisteförhandling med skadeståndsanspråk för förhandlingsvägran.
– Jag har aldrig varit med om något liknande. Jag har aldrig lämnat in om förhandlingsvägran. Ett företag som har kollektivavtal gör inte så, säger Christian Camitz.
Och det är inte bara ST som inte får svar. Enligt uppgift från tågvärdarnas Seko-klubb har företaget helt slutat svara på deras förhandlingsframställan.
– Det är glasklart att de förhandlingsvägrar. De fullständigt skiter i det och det är en medveten taktik. Den svenska modellen är död på MTR, säger Rainer Andersson, vice ordförande i pendelklubben.
MTR: ”Har kommunicerat”
Men Niklas Ekström säger att de har svarat Seko. Han säger att företaget alltid försöker följa medbestämmandelagen, men bekräftar att MTR inte hunnit svara på ST:s tvisteframställan.
Är processen transparent och skyddsombuden involverade om en rapport om arbetsmiljöeffekter inte ens är känd för skyddsombuden och facken får kännedom om den genom att av en slump prata med organisationen som utfört den?
– Det viktiga i samarbetet med extern expertis är inte hur de presenterar slutsatserna utan slutsatserna i sig och de har vi kommunicerat i olika former till skyddsombuden och medarbetarna.
Varför inte bara lämna ut rapporterna i sin helhet?
– Vi anser att vi har delat all information som är av relevans. I alla verksamheter finns information som inte går att dela brett av verksamhet-, konkurrens- och säkerhetsskäl. Vi har delat allt som rör arbetsmiljö samt slutsatser.
Kan du säga med säkerhet att MTO-rapporten inte innehåller någon information som tyder på arbetsmiljö- eller säkerhetsproblem med ensamarbetet?
– Det arbete som MTO säkerhet har gjort har identifierat risker och rekommenderat åtgärder som blivit en del av det fortsatta arbetet med att utveckla en säker och trygg lösning för hur man framför pendeltåg utan tågvärd.
Dagens ETC har sökt regionråden i trafiknämnden Anton Fendert (MP) och Jens Sjöström (S), och ställt frågan om de begärt att få se MTO Säkerhets rapport. Ingen av dem har återkommit med svar.
Tidningen har också sökt WSP för att förhöra sig om de fick ta del av MTO-rapporten. WSP hänvisar till Region Stockholms Trafikförvaltning och förvaltningen hänvisar till MTR.
Dagens ETC har även frågat Arbetsmiljöverket om de erbjudits att ta del av rapporten, de har vid denna artikels publicering inte inkommit med svar.