– Jag är försiktigt optimistisk. I den situation som Volvo Cars befinner sig i idag kan vi ju inte få för mycket kapital, säger Glenn Bergström, ordförande för Volvo Cars verkstadsklubbs styrelse.
– Och Geely vill väl komma ut från sin hemmamarknad och hävda sig globalt. Men den information vi har om förslaget är inte tillräckligt djuplodande för att jag ska säga så mycket mer än så.
Enligt Li Shufu, ordförande för moderbolaget Geely Holding, handlar sammanslagningen om att ”stärka synergierna inom gruppen”. Christer Karlsson, professor emeritus vid Handelshögskolan i Stockholm, tror dock att synergi inte är enda målet för Geely Holding.
– Nej, samgående i ett bolag handlar om styrning, tills vi får veta mer. Geely vill ha en tätare kontroll. Exakt varför är för tidigt att säga. Det kan handla om att strukturera om bolagen, köpa upp eller kanske sälja en del av bolaget, säger han till tidningen Ny teknik.
Just kontroll är också något som kinesiska bolag är mera mån om att ha än svenska. Till exempel är varken privata eller statsägda bolag i Kina särskilt intresserade av att se sina arbetare organiserade i fackföreningar av svenskt snitt.
Enda tillåtna fackförbundet
ACFTU är det enda fackförbund som är tillåtet i Kina. Med sina nära 200 miljoner medlemmar är det lätt att tro att det skulle ha rejäla muskler inför förhandlingar med arbetsgivare och stat. Men ACFTU är mer en medlare mellan arbetsgivare och arbetstagare än en representant för de senare. Och till skillnad från demokratiska fack har ACFTU till uppgift att göra vad det kan för att stoppa strejker bland arbetare.
Glenn Bergström tror å sin sida inte att tydligare representation av Geely i det sammanslagna bolagets styrelse kommer att påverka arbetare här på något sätt.
– Det folk inte tänker på är att vi varit kinesiskt ägda i tio år. Volvo Cars är ett globalt bolag med en internationell styrelse och är inte på något sätt kinesdominerat, säger han.
– Och vad gäller kinesiska arbetares rättigheter för vi en dialog med ACFTU, men man får inte vara naiv. Vi vet ju vad Kina är. Det kommer inte att bli någon skillnad för dem heller. Hur som helst kan vi tala om sådana frågor mer i detalj när vi vet hur bolagsstrukturen ser ut. Annars blir det bara spekulationer.