Taxibranschens kris har fått effekter på färdtjänstens stabilitet i Malmö, Stockholm och Göteborg. Följden har blivit ständiga förseningar, uteblivna körningar och nedstängda bokningsappar i rusningstid. Enligt de taxibolag som utför tjänsten har förklaringen varit kapacitetsbrist, det vill säga brist på förare och bilar till följd av att branschen drabbats hårt ekonomiskt under pandemin. Samma förklaring ger regionala och kommunala chefer med ansvar för färdtjänsten.
”Effekterna av coronapandemin har påverkat flera branscher, däribland taxibranschen, med nationell brist på förare av alla typer.”, skriver Thomas Karlsson, tillförordnad enhetschef för färdtjänsten i Göteborgs stad i ett mejl till Dagens ETC.
Men enligt facket Transport, som organiserar taxi- och färdtjänstchaufförerna, är det inte förare det råder brist på. Problemet är att det inte finns förare som kan tänka sig att arbeta för villkoren som råder i den allt mer ”gigifierade” branschen. Förarna har i ett årtionde berättat om hur de allt mer pressade villkoren där tolvtimmarspass i bilen inte är en ovanlighet för att kunna försörja sig, något Dagens ETC rapporterat om tidigare.
– Det råder inte brist på taxichaufförer. Det som är problemet är att villkoren i branschen är på tok för dåliga, det har inte uppkommit under pandemin. Däremot kan vi se att många blev av med sina jobb under pandemin och sedan har valt att inte gå tillbaka till yrket, säger Anna Erixon, central ombudsman på Transport med ansvar för taxifrågor.
Fler har taxileg
Och förarna finns där ute. Det bekräftar Transportstyrelsens statistik. Antalet personer med godkända taxilegitimationer är idag 73 714, en ökning med 6058 stycken sedan 2017.
Budskapet från Biltrafikens arbetsgivareförbund, en del av Transportföretagen, är att de villkor som råder i branschens kollektivavtal är överenskomna med Transportfacket. I övrigt vill kommunikationsansvarig, Håkan Filipsson, inte gå in på detaljer eftersom nya avtalsförhandlingar med facket nu ska inledas.
– Det viktiga för oss på Transportföretagen är att vi har kollektivavtal som är balanserade och att vi värnar om företagens konkurrenskraft. Varje företag är unikt och vi måste se till att stärka de företag som har kollektivavtal, säger han.
Läs mer:
Taxiförare förlorar på billig färdtjänst
Slitigt och svårt att leva på lönen
Landstinget väljer taxibolag med usla arbetsvillkor