I den sista delen i vår serie får tre fackliga företrädare kommentera politikernas svar. Andrea Meiling, ordförande för Lärarförbundet i Göteborg, reagerar på Miljöpartiet och Liberalernas svar om skolan. Båda partierna framhåller att de har skjutit till pengar till skolan.
– De klappar sig på axeln för att de har sett till att det kommit mer pengar till grundskoleförvaltningen, och sedan sätter de sig på stolen och inväntar mirakel, säger hon.
Behöver resurser
Hon är kritisk till att flera av partierna svarar att de inte vill gå in och sätta ramar när det gäller undervisningstid och storleken på klasserna.
– Man säger att det är upp till varje rektor, men för att kunna utföra sitt uppdrag behöver rektorerna ha resurser. Vilken lärare kan i dag säga ”Min grupp behöver bli lite mindre för att det ska fungera”. Politikerna ska inte styra i detalj, men de ska ge förutsättningarna för att det ska bli en så bra organisation som möjligt, säger hon.
Andrea Meiling tycker att det är positivt att i alla falla några av partierna tar ställning när det gäller gruppstorlekar och undervisningstid. Hon lyfter Fi och Demokraterna, som båda uttrycker att det behövs ramar för gruppstorlekar och lärarnas tid i klassrummet. Demokraterna är dock nya i politiken och Fi har inget mandat i grundskolenämnden.
– Men det är ändå intressant att de vågar tänka tanken, som faktiskt gynnar lärarnas arbetsbelastning och elevernas möjlighet att lyckas, trots att de vet att det kostar pengar. Både Fi och Demokraterna tänker lite utanför boxen, säger Andrea Meiling.
”Horribelt”
Anna Skarsjö, ordförande för Kommunal väst, som organiserar barnskötare, är förvånad över att ingen av politikerna nämner förskolans höga sjukskrivningstal.
– Det kostar otroligt mycket pengar och skapar stress hos personalen som är kvar. Men det är det ingen som nämner, säger hon.
Enligt en undersökning från fackförbundet känner 43 procent av barnskötarna som jobbar i förskolan en stark psykisk press på arbetet varje dag, och 45 procent av dem överväger att byta jobb.
– Det här behöver man ju jobba med. Tänk att nästan hälften av personalstyrkan upplever att de har en stark psykisk press på grund av stora barngrupper, låg personaltäthet och att verksamheten inte har anpassats efter barnens behov, säger hon.
Hon reagerar även på att Helene Odenjung, ansvarigt kommunalråd för skolan och förskolan, i sitt svar säger att ansvaret för att få en budget i balans ligger på varje rektor.
– Det är ett horribelt sätt att se på det. Förskolechefen och förskolerektorerna arbetar så mycket de bara kan, det är jag helt övertygad om. De lägger inte pengar på något onödigt. De behöver tvärtom mer pengar för att kunna jobba med arbetsmiljön, sänka sjukskrivningstalen, minska barngrupper och öka antalet anställda. Jag blir lite upprörd över Helene Odenjungs svar, säger Anna Skarsjö.
Svårt få balans
Anna-Mia Nilsson, förtroendevald för lärarförbundet i Göteborg och ansvarig för förskolefrågor, håller med om att det behövs mer pengar.
– Hur ska en rektor få balans i budgeten när det är för lite pengar från början?, säger hon.
En annan av frågorna som ETC Göteborg ställde till politikerna handlade om vad de vill göra för att locka förskollärare och lärare till socioekonomiskt utsatta områden. När det gäller förskolan föreslår MP att förskollärarnas arbetstid ska koncentreras till mitt på dagen, Fi vill minska barngrupperna och Demokraterna vill se högre personaltäthet, friskvård och mer planeringstid.
Anna-Mia Nilsson menar att en av lösningarna är att göra jobbet mer attraktivt. Hon tror att det är just det politikerna är ute efter i sina svar.
– Det handlar om att få förutsättningar för sitt uppdrag och jag tror att det är det man är ute och fiskare efter här. Det handlar om att få tid för förarbete, efterarbete och analys av den utbildningen som du har ansvar för, säger hon.
Både Anna-Mia Nilsson och Andrea Meiling menar att det krävs en helhetssyn för att locka behöriga lärare och förskollärare till utsatta områden. Andrea Meiling säger att lönen är en viktigt faktor, men det räcker inte att bara erbjuda höga löner.
– Det behövs en balans. Både bättre löner men också goda förutsättningar att lyckas. Det kan handla om att införa ett system med två lärare i klassrummet, eller någonting annat, säger hon.
”Medvetna om problemet”
Politikerna i Göteborg är överens om att barngrupperna i förskolan behöver bli mindre, om man ska tro deras svar på ETC Göteborgs enkät. I dag är barngrupperna större än vad Skolverket rekommenderar.
– Alla är medvetna om problemet, men det händer ingenting, säger Anna-Mia Nilsson.
Hon berättar att det faktiskt finns en utredning kring hur barngrupperna skulle kunna bli mindre. Den togs fram på uppdrag av politikerna, men ingenting har hänt sedan den presenterade sitt resultat - att det går att minska barngrupperna men att det kostar väldigt mycket pengar.
– För våra medlemmar behöver det bli lite verkstad nu. Kommunen behöver visa hur vi ska få ner barngrupperna. Det är sånt våra medlemmar hör år efter år, att grupperna ska bli mindre, men det är ingen som tror det längre, säger hon.