Först ut med sympatiåtgärder var Transport som redan den 27 oktober varslade om blockad mot alla Tesla-bilar i svenska hamnar. Därefter följde Hamnarbetarförbundet samt ytterligare sex LO-förbund.
– Hela den svenska modellen står på spel här när ett så stort globalt företag kommer in och vägrar teckna avtal, så självklart ställer vi upp för IF Metall och lägger sympatiåtgärder, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande för Transport.
Han konstaterar att deras blockad av de svenska hamnarna har fungerat som det var tänkt.
– I hamnarna är det stopp. Bilarna kommer in landvägen med utländska åkerier istället. Det är svårt för oss att stoppa, men de får inte in de mängder de skulle behöva. Sen att man tvingar personalen att ta hem hushållssopor är väl en sak, så länge man inte kommer åt containers med sorterat avfall, säger Tommy Wreeth.
Mikael Pettersson, förhandlingschef på Elektrikerna, är inne på samma linje.
– Den svenska modellen med kollektivavtal är lika viktig för alla förbund. Lyckas vi inte få igenom dem drabbas alla, det blir en kedjeeffekt. Om Tesla slipper undan, varför ska då nästa företag teckna avtal, säger han.
Den 10 november anslöt sig ST som första tjänstemannaförbund när de tillsammans med Seko varslade om blockad mot all hantering av Teslas postgång.
”Fackförbundet ST har beslutat om sympatiåtgärder med IF Metall som består i att blockera postutdelningen från Postnord för Tesla. Den åtgärden fortsätter så länge som konflikten med IF Metall består och någon post delas alltså inte ut. Den post som är adresserad till Tesla samlas på hög av Postnord, enligt direktiven för blockaden”, förklarar Anders Maxson, press- och opinionsansvarig på ST, i ett mejl till Dagens ETC.
Nya blockader på väg
Några ytterligare åtgärder har inte ST inplanerade. Det har dock IF Metall.
– Vi kommer hitta nya åtgärder, men det vore ju dumt av mig att avslöja dem för dig här nu, för då kan ju Tesla läsa om dem i media och förbereda sig på vad som kommer, säger Veli-Pekka Säikkälä.
Det Tesla gör när man sätter in strejkbrytare och rundar fackförbundens blockader på alla upptänkliga sätt och vis är enligt honom i grunden något extremt ovanligt och oortodoxt på den svenska arbetsmarknaden.
– Det här med strejkbrytare har inte använts i Sverige sedan 1930-talet, säger Veli-Pekka Säikkälä.
”Bara fånigt av dem”
Att Tesla vägrar teckna kollektivavtal för sina anställda i Sverige tycker han är i det närmaste löjligt.
– Alla länder har någon form av skydd för sina arbetare, i Sverige har vi kollektivavtal. Det är bara fånigt av dem att inte acceptera det, bara för att någon på koncernnivå har bestämt sig för att de inte ska teckna avtal med oss, säger Veli-Pekka Säikkälä.
Att konflikten är så viktig och att IF Metall inte kommer ge sig förrän man har ett kollektivavtal på plats, har tre primära orsaker, konstaterar han.
– För det första ska de som jobbar på Tesla ha minst lika goda villkor som de vi har i kollektivavtalet, det har de inte idag. För det andra sätter Tesla genom att vägra det här press på alla andra verkstäder som har tecknat kollektivavtal. För det tredje hotar Tesla på det här sättet den svenska modellen – vilket inte är någon liten sak, säger Veli-Pekka Säikkälä.
Trots att konflikten pågått i över tre månader menar han att kampviljan bland fackets medlemmar är fortsatt god.
– Vi känner i stort att allmänheten är på vår sida med. Det tillsammans med att våra strejkkassor är så välfyllda att vi kunde fortsätta i 150 år gör att vi tänker hålla ut. Vi tänker inte ge oss förrän vi har ett avtal på plats, säger Veli-Pekka Säikkälä.