BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
ETC Göteborg har gått igenom de förslag som inkommit. Totalt har göteborgarna lämnat 445 förslag. Men det är ytterst få av de inkomma förslagen som blivit något mer än en punkt på dagordningen.
Den överväldigande majoriteten av alla förslag har fått mindre än de 200 röster som krävs. Men även de som lyckats skrapa ihop stödet som krävs får sällan se sina idéer bli verklighet.
Av de 381 förslag som legat ute de tre månader som krävs är det bara 23 som behandlats av politikerna. 17 har fått tummen ned. Fyra ska ”genomföras delvis” och en fråga ska ”tas med i framtida behandling”. Ett förslag genomförs i sin helhet: Staden ska verka för att högtalarna på bussar och spårvagnar är påslagna.
Väntar på utvärdering
Ansvarig för administrationen av Göteborgsförslagen är Stina Hall Hellqvist, verksamhetschef för kommunikation och demokrati på förvaltningen konsument- och medborgarservice. Hon vill inte i nuläget kommentera hur utfallet av Göteborgsförslaget har varit. Kommunen planerar att utvärdera systemet i början av nästa år och hon vill invänta resultatet.
– Det här är första gången som Göteborgs stad gör något sådant här. Därför kommer vi i början av nästa år att göra en oberoende utvärdering där vi tittar på både hur de som lämnat förslagen upplever att det har varit att använda tjänsten: Har de varit lätt eller svårt, och tycker man att man har fått återkoppling på hur förslaget hanterats?
Konsument- och medborgarservice i Göteborg, som administrerar Göteborgsförslagen, har som eget mål att de som använder funktionen ska vara nöjda med hur de får återkoppling.
– Vi kan vara nöjda om folk känner att det fått bra återkoppling på varför eller varför inte deras förslag gått igenom. Vi kan inte sätta upp ett mål om att 100 förslag ska gå igenom, för det är inte säkert att förslagen är rimliga.
Att införa göteborgsförslaget har kostat 981 000 kronor. Att köpa in den tekniska lösningen på hemsidan kostade 160 000 och utveckling av tjänsten kostade 90 000 kronor. Men de stora kostnaderna har varit annonsering. 328 000 kostade framtagande av internt material och 400 000 kostade annonsering i tidningar och på sociala medier.
Långsiktigt
Stina Hall Hellqvist menar att kostnaden måste ses över flera år.
– Det är så med sådana här kostnader att man inte kan räkna hem dem på ett år, utan man måste se dem långsiktigt. Så är det i många av våra frågor, när vi utvecklar service eller inflytande, så får vi göra en investeringskostnad för att införa ett system och införa nya arbetssätt, nyttan och effektiviteten ser vi oftast på sikt.
Till nästa år budgeteras enbart 70 000 kronor för att driva Göteborgsförslaget vidare. 60 000 kommer att gå till licens och underhåll av tjänsten och 10 000 kommer att användas för att annonsera i sociala medier.
Minskat intresse
Intresset för att använda sig av Göteborgsförslagen har minskat kraftigt sedan införandet. I januari, när dörrarna öppnades för första gången, inkom det över 160 olika förslag. Där-efter har antalet minskat stadigt och i december har det bara inkommit sex olika idéer. Stina Hall Hellqvist menar att det var en förväntad utveckling. Dels har det sett ut på liknande sätt i andra städer som testat att erbjuda medborgarna möjligheten att inkomma med förslag, dels storsatsades på lanseringskampanjer, vilket gjorde att många skickade in sina förslag.
– I samband med lanseringen fick vi också ganska stor uppmärksamhet via vår annonsering och i media. Vi kan också se i vår statistik att topparna för inkomna förslag kommer när vi uppmärksammats, säger hon.