Runt de större vägarna i Örebro duggar budskapen tätt. Företrädare för olika partier får tillsammans med korta valbudskap pryda de annars tomma gräsytorna. Budskapen är luddiga i varierande grad. Fortsätt framåt Örebro, Ett tryggare Örebro län, Modernisera Örebro, Barnsäkra Örebro och Jämställt Örebro är några av partiernas huvudbudskap på affischerna.
– Jag tror att affischerna fyller en viss funktion. Att vi syns på valaffischer är ett sätt att visa att vi är med i valet. Men det är svårt för väljarna att bilda sig en uppfattning om partierna bara genom att titta på valaffischerna. Ingen säger väl nej till en bättre skola eller säger att vi inte vill ha det tryggt i Örebro, säger Mats Gunnarsson (MP).
Synliggör kandidaterna
Han menar att själva affischen i sig kan tjäna som en påminnelse för väljarna snarare än en programförklaring.
Han får medhåll från Gösta Örtensjö (V) som tror att affischerna mest fungerar som ett sätt att synliggöra kandidaterna. Innehållet i politiken får väljarna ta in på andra sätt.
– Jag tycker att vi har lyckats med vårt budskap ”inte till salu”, det budskapet har gått hem, men då har det också varit med i alla debatter och i andra sammanhang. Det räcker inte att läsa budskapen på affischerna, säger han.
Historisk profil
Många av vallöftena, eller valbudskapen, går att koppla till partiets historia och profil. Som att Centerpartiet satsar på närodlad politik och Folkpartiet på skolan. Socialdemokraternas budskap, ”fortsätt framåt Örebro”, hör till de mer svårtolkade formuleringarna.
– Det handlar om att det är mycket som är bra, vi har medgång när det gäller tillväxt, etableringar av företag, miljöarbetet. Vi är en framtidskommun på många sätt och vi vill fortsätta att stärka det och samtidigt minska arbetslösheten, ge unga en framtidstro, säger Roger Andersson (S) och räcker över några valbroschyrer.
”Säger väldigt lite”
De väljare ETC Örebro har talat med är inte särskilt imponerade av årets valaffischer, och flera efterlyser tydligare budskap på affischerna.
– Jag tycker att budskapen på valaffischerna är väldigt lika, säger Kajsa Hellmén, 18 år och förstagångsväljare.
Enkät: Vad tycker du om budskapen på årets valaffischer?
Lena Lange, 41, konsult, Örebro:
– Det är inget som är iögonfallande eller något som har fångat mitt intresse. I slutändan har det heller ingen betydelse för hur jag väljer.
Sonja Munch, 72, pensionär Örebro:
– Ärligt talat så har jag inte tittat så mycket på budskapen. Affischerna har inte så stor betydelse för mig, det avgör inte vilket parti jag röstar på. Men jag har tänkt att Moderaternas budskap är väldigt konstigt. Jag vet inte om de försöker att vara ironiska.
Mathias Elmersjö, 30 år, doktorand i Örebro, Stockholm:
– Det är mycket svepande budskap som Moderaternas, ”Rösta för ett tryggt Örebro”, det visar inte vilken politik de vill föra. Det finns även tydliga budskap som Vänsterns, ”Stoppa vinster i välfärden”. Den sammanfattar deras politik på ett bra sätt.
Kalle Hoffner, 30, arbetslös, Örebro:
– Man ser bilder och politisk färg, men när det gäller budskapen är det inget som sticker ut. Man tänker inte ens på texten.
Synnöve Mollberg Andersson, 63, egen företagare, Örebro:
– Generellt så tycker jag att partierna är dåliga på att lyfta blicken. Budskapen är för lika och det är bara självklarheter. Därför tittar jag inte särskilt mycket på affischerna.