Här är inläggen som engagerade mest på sociala medier 2023
Bild: Skärmdumpar, Press (montage)
Dagens ETC
Vad krävs för att ett inlägg i sociala medier ska bli riktigt viralt? När Medieakademin sammanfattar årets mest engagerande inlägg på svenska sociala medier skiner samtiden och tidsandan igenom.
– Högerpolitik går väldigt bra, och så har det varit i flera år, säger Emanuel Karlsten, ordförande Medieakademin.
Roliga filmklipp på barn och hyss; bilder och foton från livets händelser som födslar, dödsfall och bröllop; aktivism som snippaupproret och politiska inlägg om krig, kriminalitet och nationalism; kändishyllningar och kändisavsked. Och sport!
Tunga namn som Yung Lean, Charlotte Kalla, Zlatan Ibrahimović, Victor Nilsson, Hanif Bali, Sara Skyttedal, Nalin Baksi, Robert Gustafsson, Jonas Gardell, Malin Berghagen och E-type.
Medieaktörer som Aftonbladet, högerextrema Insikt24 och SD-kanalen Riks.
När Medieakademin sammanställer vad som engagerat allra mest på sociala medier under året är det ett rejält spretigt hopkok av namn, idéer och format.
Bland årets mest engagerande ämnen finns krigen i Ukraina och Gaza, koranbränningarna och positiva nyheter som att sångaren Anna Bergendahl har tagit läkarexamen.
Ett inlägg som uppmanar till likes för att visa uppskattning för vårdpersonal har fått nästan 65 000 gillamarkeringar:
”Överlistar algoritmerna”
Emanuel Karlsten är journalist och ordförande för Medieakademin som varje år gör mätningar och kartläggningar om engagemang och mäktiga personer i sociala medier. Syftet är att fördjupa mediedebatten, säger Emanuel.
– Kartläggningen är ett sätt att pedagogiskt visa och beskriva den nya medievärlden. Vi har som uppdrag att skapa förståelse för nya mediers utveckling. I maktbarometern mäter vi organisationer och personer, de största aktörerna i sociala medier. Det här är en sorts fortsättning på det och ett anekdotiskt nedslag som visar samma sak som maktbarometern. De som når och engagerar flest är inte alltid traditionella mediekanaler eller de som har störst ekonomiska muskler. Det kan vara individer som överlistar algoritmerna eller gör unikt roligt och bra innehåll, säger Emanuel Karlsten.
Årets sammanställning går hand i hand med Maktbarometern, som bland annat visar att Sverigedemokraterna ligger på en ohotad förstaplats när det gäller engagemang på Facebook.
– Vi ser flera saker. Högerpolitik går väldigt bra och så har det varit i ganska många år. Allra mest på Twitter men också allt mer på Facebook. Det gäller politik i allmänhet men högerpolitik i synnerhet. Och då är det hela spektrat från det mer extrema till det mer liberala och högermitten.
80 miljoner visningar
Under året har Instagram infört förändringar och uppdateringar som gjort att det svenska engagemanget skjutit i höjden. Det stora är Tiktok-utmanaren Reels, ett separat flöde för videoklipp. Emanuel Karlsten är förvånad över den kraftiga ökningen.
– Flera svenska konton har blivit superstora, och toppinlägget har över 80 miljoner visningar med nästan sju miljoner interaktioner. Det är den mest gillade svenska Instagram-posten genom tiderna. Det tidigare rekordet var på drygt 1,2 miljoner gillamarkeringar. Men i år är flera enskilda inlägg större än det, och en del svenska poster har nått en global publik.