Dagens ETC
Sverigedemokraterna intar förstaplatsen som Sveriges mäktigaste aktör på sociala medier. Det visar resultaten från undersökningen Maktbarometern 2024.
Men enligt medieforskaren Marie Grusell vid Göteborgs universitet, innebär inte stor digital räckvidd att partiet nödvändigtvis har stort stöd.
– Alla människor som följer SD på sociala medier håller inte med om deras politik.
Corinne Platten
Text
Varje år presenterar den ideella föreningen Medieakademin vilka svenska aktörer som lyckas bäst på sociala medier, oavsett om avsändaren är en person, företag eller organisation. I år petas humortrion JLC, med sina 783 000 Youtube-fans, ner från förstaplatsen. Den går nu istället till regeringsunderlaget Sverigedemokraterna.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela vintern
Vill du läsa hela vintern till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Corinne Platten
Text
Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.