Idag tisdag röstar Europaparlamentet om ett omarbetat körkortsdirektiv. Syftet är att öka trafiksäkerheten i unionen. Men i praktiken kommer ett klubbat, nytt körkortsdirektiv att påverka möjligheten för ungdomar att köra så kallade EPA-traktorer och mopedbilar. Åldern för att få köra sådana är nämligen tänkt att höjas från 15 till 16 år och körkortsprovet att få en ny del med uppkörning med bil.
Susanne Wallhagen är utredare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI. Hon berättar att EPA-traktorerna är mer än ett transportmedel för ungdomar och att det för många är en hel kultur.
– Poliser som vi pratar med förklarar det som en rullande fritidsgård, säger hon.
Kulturen kring fordonet gör det till mer än bara ett sätt att ta sig fram och tillbaka till skolan, utan även till ett eget, socialt sammanhang. Ett som kan vara särskilt viktigt för ungdomar på orter med begränsad kollektivtrafik.
– Det finns ett stort intresse. Och det intresset ökar.
Kostnaden kan avskräcka
Vid årsskiftet fanns det 56 000 registrerade epor i Sverige, nästan en dubblering på fyra år. För att få köra EPA-traktor tar man ett AM-körkort – ett mopedkörkort. Det är inte utformat för att köra bil.
– Eftersom det endast är ett kunskapsprov och utbildningen är till för tvåhjuliga mopeder har den unge inte kört en bil innan de får AM-körkortet, säger Susanne Wallhagen.
Enligt det nya förslaget ska provet bestå av både kunskapsprov och uppkörning med bil, ett så kallat B1-kort.
Lisa Nåbo är förbundsordförande för SSU. Hon vill också göra körningen säkrare men säger att en körprov skulle bli för dyrt för många unga.
– Vi vill inte göra det svårare för ungdomar att kunna röra sig fritt med EPA-traktorer på platser där man är beroende av denna sorts transport. Särskilt inte sedan regeringen tog bort möjligheten att söka CSN för att ta körkort.
Hastighet inte enda faktor
Den centerpartistiska europaparlamentsledamoten Emma Wiesner vill också ha kvar åldersgränsen på 15 år. Hon anser att det är en frihetsfråga för ungdomar på landsbyggen.
– Vi är positiva till andra förändringar som gör EPA-traktorer säkrare men just att höja åldern blir en inskränkning för ungdomar på landsbyggden, säger Emma Wiesner.
Inför omröstningen i Europaparlamentet har regeringen redan godkänt lagtexten med åldershöjning.
Maria Krafft arbetar med Trafikverkets Nollvision för olyckor. Hon ser utmaningar med säkerheten för EPA-traktorer, men är inte övertygad om lösningen ligger i att höja åldersgränsen.
– Att använda bälte och minska risken att EPA-traktorer trimmas har större betydelse för att förebygga personskador, säger Maria Krafft.
Att höja maxhastigheten skulle omvänt dessutom kunna öka säkerheten, eftersom en låg hastighet kan leda till farliga omkörningar. Sedan december gäller krav på säkerhetsbälte och vinterdäck.