Det är tredje gången Friends, som arbetar med att stoppa mobbning, gör rapporten där de ställer frågor till elever från årskurs tre till nio om kränkningar på skoltid. I den här rapporten ställs frågor om sexuella trakasserier för första gången. Cirka 13 000 elever har svarat i undersökningen, och svaren är i många fall nedslående.
– Vi hade en bild av att det här var ett problem, men inte i den omfattning som det har visat sig. Och heller inte att det handlade så mycket om sexuella trakasserier. Vi tycker det är ett allvarligt samhällsproblem som drabbar främst unga tjejer, säger Lars Arrhenius, Friends generalsekreterare.
Hur kommer det sig att det är så utbrett?
– Jag tror att mobbningen är ett generellt problem som många blundar för. Men jag tror att man blundar ännu mer för frågan om sexuella trakasserier. Det är ett osynligt problem som inte lyfts tillräckligt, och det har lett till att det har blivit så omfattande.
Lars Arrhenius menar att många utsatta elever beskriver de sexuella trakasserierna som en normaliserad situation där det ”hör till” klimatet i skolmiljön att elever ofta får höra nedlåtande tillmälen och sexuella trakasserier. Han har jobbat med fråga om kränkningar i åtta år och menar att många han har träffat som har drabbats av den här typen av kränkningar far illa hela livet.
– Det här påverkar möjligheterna för de här eleverna att känna sig trygga, och trygghet är en förutsättning för att man ska kunna ta till sig det man lär sig i skola. Alla ska ha samma möjligheter att ta till sig och få en utbildning. Men det får inte alla om man inte jobbar med den här frågan och lyfter det här problemet.
För att råda bot på problemet menar Lars Arrhenius att frågan måste synliggöras. Det handlar mycket om att jobba förebyggande, men även om att våga säga ifrån som vuxen och inte acceptera att sexuella trakasserier är en del av vardagen för många elever. När Friends är ute på skolor och föreläser om kränkningar är det främst utifrån ett normkritiskt perspektiv.
– Vi ifrågasätter de samhällsnormer som finns och som återfinns i skolan. Det finns tydliga normer för hur killar och tjejer ska vara, framför allt när det kommer till frågor om sexualitet. Det måste lärare göra tillsammans med eleverna. Det normkritiska arbetet måste genomsyra hela skolan, säger han.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg, som du kan beställa i pappersformat här. Tidningen finns också i vår Androidapp och Ipad/Iphoneapp.
Vill du prenumerera för under 12 kronor numret? Skicka ett mejl till kundtjanst@etc.se.