Mary Dahlström från Linköping bröt höftbenet i en fallolycka för drygt ett år sedan. Trots sina 92 år fyllda var det först när hon då kom hem från sjukhus och korttidsboende hon behövde anlita hemtjänsten, för att klara av att bo kvar hemma.
– Jag bröt tre revben och ett höftben. Efter operationen kunde jag inte röra mig alls, till följd av smärtan. Jag är fortfarande inte helt återställd, men kan i alla fall gå med stöd av rollatorn. Hemtjänsten hjälper mig bara med enkla vardagssysslor, som bäddning, städning, tömning av toahinken, frukost och lite handling, säger Mary Dahlström.
Stressad personal
Hon tycker bra om personalen som kommer, men förstår inte varför det måste komma nytt folk så gott som varje dag.
– Jag har suttit med i ett sammanträde tillsammans med hemtjänstledningen, där jag ifrågasatte det här och varför jag inte kan få två till tre fasta som kommer hem till mig. Jag menar, det måste väl gå med lite god vilja. Enda svaret jag har fått är: ”Det bara inte går att ordna det så”, säger Mary Dahlström som valt den kommunala hemtjänsten som utförare.
Personalen som kommer är ofta stressad och skyndar sig för att hinna vidare till nästa brukare. Mary Dahlström menar att en kontinuitet i schemaläggningen även skulle gynna dem.
– De gör det de ska, men jag märker ju att de är stressade. Jag skulle vilja bjuda på kaffe och prata lite, men det har de aldrig tid med. De nya som kommer säger det själva, att de inget hellre skulle vilja än att få ett fast schema, med samma gamla att gå till. Det skulle bli så mycket lättare för dem med, då skulle de veta vart alla saker fanns, säger hon.
Torbjörn Dalin, utredare på Kommunal, menar att organiseringen av hemtjänsten är under all kritik i dagsläget.
– Det är helt sjukt hur det ser ut för de äldre och våra medlemmar idag. Den genomsnittliga siffran på antalet personer inom hemtjänsten, som besöker en brukare på två veckor är 14 stycken. Och då har vi bara räknat besöken på dagtid. Tänk dig själv om du hade så många olika hantverkare i ditt hem, som du ska lita på. I hemtjänsten är det dessutom så att den här personalen hjälper dig med din intimvård. Det är ovärdigt och kränkande, säger han.
Firade med tårta
En äldre man firade med tårta och tända ljus när han fick besök av den femtionde personen från hemtjänsten.
– Det är självklart sorgligt att det ska behöva vara så, men han vände det till något ironiskt. Det är också ett sätt att hantera det hela. Människor som man ska släppa in i sitt hem vill man ju kunna känna sig trygg med, säger Torbjörn Dalin.
Stress för personalen
Faktum är att bättre kontinuitet i hembesöken, mindre stress för personalen och mer tid för social samvaro med de äldre inte behöver innebära ökade kostnader för äldreomsorgen, enligt kommunals utredning ”Plats för proffsen”.
– När personalen får ta det lite lugnare och hinner lyssna på de äldre minskar också larmen. Därmed är bättre kontakt och kontinuitet i relationerna även klokt ur ett ekonomiskt perspektiv, säger Torbjörn Dalin.
Teresa Svensson, affärsområdeschef på Linköpings kommunala hemtjänstbolag Leanlink, säger att de strävar efter att erbjuda sina brukare så god kontinuitet som möjligt.
– Det kan vara svårt eftersom antalet hemtjänsttimmar vi ska leverera går upp och ned väldigt snabbt. Det kan vända över en natt om någon kommer hem från sjukhuset. Då måste vi ringa in timvikarier. Sedan handlar det också om hög personalomsättning. Arbetsmiljön är tuff och passar inte alla, det krävs en viss personlighet, säger hon.