Mellan 2011 och 2013 plockade Malmö årligen hem Cykelfrämjandets pris Årets cykelfrämjarkommun. 2014 petades man ner från tronen av Lund. Malmö har även rankats som världens nionde bästa cykelstad 2013 i en internationell tävling.
ETC Malmö frågade cyklister, bland annat på Facebooksidan ”I bike Malmö” om vilka platser de tycker är kritiska, eller för den delen har blivit bättre efter ombyggnad.
”Måste göra avvägning”
Kommentarerna strömmade in och vi valde ut sju platser och lät Christoffer Hedberg, trafikplanerare med inriktning cykeltrafik på Gatukontoret, att kommentera dem.
– En sak som är viktig att komma ihåg är att vana cyklister ofta prioriterar hög framkomlighet. Vi måste göra en avvägning mellan olika trafikslag och säkerhet. Det är viktigt att cykellösningarna fungerar även för en tolvåring som är ute och cyklar på egen hand, säger Christoffer Hedberg.
Kraven på cykelmiljön höjs
I takt med att antalet cyklister ökar och dessa flyttar fram positionerna i stadsbilden så höjs också kraven på vad som är en godtagbar cykelmiljö. Här försöker Malmö stad att hålla jämna steg.
– Ökade krav och ökad medvetenhet är i grunden en positiv sak. Det gör att vi även kan rikta krav uppåt mot beslutsfattare, så att de prioriterar cykeltrafiken. Sedan kommer vi aldrig ifrån att det blir konfliktsituationer mellan olika trafikslag, säger Christoffer Hedberg.
Korsningen Storgatan–Fersens Väg
Cyklister: ”Det uppstår helt galna situationer där varje dag. Med för lite plats i mittrefugen där man måste ’mellanlanda’.”
Christoffer Hedberg från Gatukontoret svarar:
– Där har vi inte lyckats med planeringen. Det sker få olyckor där, men det är ändå ingen bra plats för cykeltrafik. Problemet är att alla trafikslag vill ha hög framkomlighet just där och det är en prioriterad bussgata. Det ska ske något 2015 och det lutar åt ett trafikljus som koordineras med det vid Regementsgatan.
Södervärn
Cyklister: ”Här är det snarare så att cyklister är en fara för dom som går.”
Gatukontoret svarar:
– Precis som vid några av våra andra busstrafiknoder så rör det sig många fotgängare. Det är inte en plats anpassad för cyklister och svaret är att dessa får anpassa sig mer efter fotgängarna. Vi hade kunnat bygga cykelbana förbi platsen ute i gatan, men det finns så många andra platser i stan som vi prioriterar högre.
Amiralsgatan
Cyklister: ”Cykelbanan tar plötsligt bara slut… Det är med livet som insats man ger sig ut på vägen.”
Gatukontoret svarar:
– I Malmö Stads cykelprogram anges att vi ska bygga för cykeltrafik utmed de stora huvudgatorna och att det ska bli lika framkomligt som för bilarna. Här gjorde man inte det när man byggde för Malmöexpressen, men cykel-banor ligger med i utredningen om spårvägs-projektet där hela Amiralsgatan ingår.
S:T Knuts väg
Cyklister: ”Jag har lovat Gatukontoret att polisanmäla dom om de inte tar bort skylten på S:t Knuts väg som hänvisar cyklande över dubbel heldragen mittlinje och mot färdriktning.”
Gatukontoret svarar:
– Jag har beställt bortfräsning av de dubbla heldragna linjerna i veckan. Ombyggnaden var tänkt som en tillfällig lösning när vi ändå byggde om korsningen för Malmöexpressen, eftersom hela S:t Knuts väg ska få cykelbana. Sen hände det någonting där som inte var meningen. Cykelbanan skulle varit enkelriktad och de som cyklade mot stan skulle stannat vid det stora rödljuset precis som tidigare.
Malmborgsgatan
Cyklister: ”Är det en gågata som ser ut som en cykelbana, eller en cykelbana som ser ut som gågata?”
Gatukontoret svarar:
– Hade jag inte jobbat på Gatukontoret hade jag inte heller varit säker. Det är en gågata och cyklisterna ska anpassa sig till gångtrafiken. Det är inte meningen att ha särskilda markeringar för cyklisterna och det bästa vore om det var ett enhetligt markerat golv.
Torpgatan–Spångatan
(Korsning där cykeltrafik sedan en tid har företräde före biltrafiken)
Cyklister: ”Många nära-krock-incidenter där. Handlar om tendensen att introducera nya sätt och metoder lite överallt”
Gatukontoret svarar:
– Det är ett nytt tankesätt att ge cyklister företräde och ändra väjningsplikten. Vi har gjort det på flera ställen. Delvis är det en vanesak. I just den här korsningen har vi fått ner hastigheterna för biltrafiken. Det finns en ny skylt som anger att cyklisterna har företräde, vi överväger om och hur vi ska introducera den just för att det inte ska bli för mycket på en gång.
Cykelrondellen Kaptensgatan–Kungsgatan
Cyklister: ”Här hittas många förvirrade cyklister och -fotgängare som inte följer högerregeln.”
Gatukontoret svarar:
– I den korsningen var det mycket olyckor tidigare. Farthindret har höjt medvetenheten om att det kommer korsande trafik. Visst sker det både incidenter och olyckor, men inte i lika hög fart som tidigare. Ur säkerhetssynpunkt är den framgångsrik. Det är Malmös två största cykelstråk som möts. Hade det varit biltrafik hade vi haft ett rödljus där.