Digitaliseringspolitik. Kommuner och regioner. Konsumentpolitik. Offentlig upphandling, och statlig förvaltning. Själv tycker Erik Slottner att det är svårt att lyfta fram någon enskild fråga eller vinst från året som gått.
– Trots att nästan ingenting i min portfölj finns med i Tidöavtalet har vi lyckats åtstadkomma väldigt mycket. Det är nog det som jag totalt sett är mest stolt över. Om jag ändå ska lyfta fram något kan det vara det gedigna arbetet som vi har satt igång med upphandlingsstrategin. Offentlig upphandling omsätter 900 miljarder om året och det är väldigt viktigt att vi upphandlar på rätt sätt för att få ut så mycket kräm som möjligt för insatta medel. Sen kanske det inte är den mest prioriterade frågan för väljarna, men den är viktig.
Arbetet med upphandlingsstrategin handlar inte bara om ekonomi, utan även om nationell säkerhet, säger Erik Slottner.
– Strategin är också ett medel att försöka mota bort oseriösa aktörer och kriminella aktörer från den offentliga upphandlingen.
Slottner lyfter även fram arbetet med att ta fram en statlig e-legitimation med högsta tillitsnivå, samt att posten ska bli mer digital för att effektivisera och stärka säkerheten.
Det är svårt att skicka knark i digital post...?
– Ja, det är ganska svårt. Och om jag ska lyfta en jättekonkret fråga inom kanske den mest osynliga delen av min portfölj är det statens arbetsgivarpolitik. Vi har precis ändrat praxis så att man som chef för staten kan jobba fram till att man är 69. Innan det var praxis 65 med möjlig förlängning till 67. Nu kan man få ett förordnande fram till 69 och det tycker jag är en väldigt viktig signalpolitik om att staten ska ta tillvara på kompetens och erfarenhet.
Finns det något beslut eller en debatt här på rikstinget som du skulle vilja lyfta fram, som har varit kul eller överraskande eller bara härligt kristdemokratisk?
– Ja, den roligaste debatten var definitivt den jag själv deltog i igår kväll om EMU. Det fanns en motion som ville att vi ska ändra inställning och gå med i euron. Det har jag tyckt sedan folkomröstningen 2003 och jag har faktiskt aldrig ändrat uppfattning. Så jag tog chansen att gå upp och diskutera den här frågan mot Jacob Forssmed. Det blev roligt för att det var två ministrar som debatterade och tog repliker mot varandra. Om jag får vara elak så höjde det stämningen från det som annars rätt ofta kan bli trötta och lite väl förberedda anföranden. Av applåderna att döma kan man tro att det var en ganska jämn omröstning, men det var bara kanske fem personer av flera hundra som höll med mig. Så där har jag lite kvar att jobba med.
Opinionens vindar blåser hårt mot KD just nu. Vad tänker du om det och om ert opinionsläge?
– Man brukar säga att KD:s opinion ser ut som en hängmatta där trädstammarna är val. Att vi går ner och så upp igen. Men det kommer så klart inte av sig självt. Går vi tillbaka fyra år i tiden låg vi på jättehöga siffror med 12-13 procent i mätningarna. Det finns ingen automatik i om det går upp eller ner. Däremot kan man säga att det väldigt vanligt att en regeringskonstellation tappar ganska kort tid efter valet. Väljarna har höga förväntningar, man vill få in något nytt och det har utställts mycket förhoppningar i valrörelsen. Det är naturligt att man som väljare hoppas på väldigt snabb leverans och snabba resultat. Och det är lika naturligt att det är svårt att leverera så snabbt. Att få igenom reformer är ett trögt maskineri, och då kan besvikelsen bli ganska stor hos väljarna.
Erik Slottner är inte orolig för KD:s långsiktiga popularitet.
– Det är tre år kvar till valet, och min erfarenhet säger mig snarare att de partier som ligger i topp väldigt tidigt i en mandatperiod har mer skäl att vara oroliga. Det brukar indikera ett senare fall. Om jag var socialdemokrat skulle jag inte vara lugn, och det tror jag inte att sossarna är just nu, om jag ska vara ärlig. Jag tror att de vet om samma sak.
Samtidigt skulle han ljuga, säger Erik Slottner, om han sa att de inte bryr sig alls om opinionen.
– Det är klart att jag tycker att det är trist att KD ligger under fyra procent i opinionsmätningarna. Men det är inte jätteoväntat, det är inte jättekonstigt och jag känner inte någon panik över detta. Att lyfta kräver många arbetstimmar och strategiskt arbete från vår sida. Det gäller att kunna visa på leverans, resultat och att vi är trovärdiga. Men det kommer inte av sig själv på något sätt.