Till och med upphovsmannen Elias Gustavsson kan känna att den entoniga musiken är en utmaning.
– Jag har själv tyckt att det är jobbigt att spela detta tidigare. Det har varit när jag inte har varit i mig själv utan lyssnat som en åhörare och tänkt hur konstigt det måste vara att höra det vi spelar just nu, berättar han.
Men de som medverkar i Levitationen ser just det meditativa i framförandet och enkelheten i kompositionen som dess styrka.
– Stressen i din kropp vill att det ska hända någonting. Men det kommer inte att hända något mer än det här ackordet som ligger och jäser. Möjligtvis att det fylls på med andra toner, förklarar Oscar Johansson.
Trist med bara ”D”
Det hela började som ett konstprojekt för två år sedan där två väldigt olika band bjöds in för att spela tillsammans i en komposition som kallades ”D” där bara tonen D fick spelas. Men musikerna tyckte det var tråkigt, så tillsammans med vännen Helena Sandell modifierade Elias kompositionen så att tolv olika instrument i stället spelar en kvint-stapel. Dessutom bjöds alla in att delta i spelningen oavsett om de kunde spela något instrument eller inte.
– Vi har ju komponerat det för att det ska vara så enkelt att vem som helst ska kunna vara med och spela oavsett musikalisk erfarenhet, förklarar Elias.
De har också bearbetat instrumenten så att endast en ton går att spela och sedan lagt ut dem bland åhörarna.
– Jag hakade på under Folk at Heart i år. Jag tyckte om det och kände att jag kunde landa i mig själv, berättar Isabelle Hillberg som har deltagit flera gånger efter det.
– Jag tycker inte alls att det är tråkigt, säger Bo Eriksson som har medverkat vid tre spelningar. Även om man bara spelar en ton så blir det en vacker ljudbild av ett ackord med olika instrument och olika klanger, säger han.
Den senaste spelningen genomfördes i Askers kyrka, utanför Odensbacken. Före spelningen fick alla instruktioner. Reglerna är enkla men strikta.
– Vi får varsin person som vi vet att vi ska komma in efter samt en person som slutar med sin ton före du slutar, förklarar Oscar Johansson. Alla får varsin ton och varsitt instrument, berättar han vidare.
”Världsalltet upphörde”
Vid spelningen i Askers kyrka användes orgeln som start med ett djupt C och när den massiva bastonen upphörde efter 45 minuter gav det en mycket speciell känsla.
– Det var som om världsalltet upphörde, säger Elias.
Två deltagare var helt oerfarna på de instrument de använde. Murkaz Khrfi fick ett dragspel i sina händer en timme före konserten och Eva Ydren testade stränginstrumentet sitar för första gången.
– Jag vill att alla ska kunna vara med, säger Elias men berättar också att konsertbesökare ofta väljer att inte delta i Levitationens framträdanden utan hellre sitter och mediterar till tonerna.
– Det är väldigt svårt för många att spela musik tillsammans med musiker, har jag förstått. Det finns väldigt få som kan slappna av och släppa rädslor för om man gör rätt eller inte, säger Elias som hoppas att många fler ska komma och delta vid nästa arrangemang.