I går fick de första göteborgarna hemtjänst utförd av privata företag, om de hade valt det. Drygt hundra brukare i Göteborg har hittills gjort valet att få hjälp av en privat aktör framför kommunen.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Än så länge har 33 företag ansökt om att få utföra hemtjänst, varav 19 har fått avslag. Bara tio godkänns, och fyra handläggs fortfarande.
– Det beror dels på att företagen har haft bristande rutiner för hur man lämnar synpunkter, klagomål och avvikelser, säger Gisela Askne som arbetar på Stadsledningskontoret och ansvarar för införandet av LOV.
Andra orsaker till att företagen fick avslag handlar bland annat om att de inte har kunnat påvisa ekonomisk stabilitet, eller att verksamhetschefen inte har haft rätt formell kompetens och erfarenhet. Sedan finns det några som har uteslutits på grund av att de i andra kommuner har stängts av som en följd av att de gjort allvarligt fel i yrkesutövningen.
– Vi har varit hårda i bedömningen och har gjort en seriös kontroll av företagen så att de inte varit uteslutna i andra kommuner. Sedan har vi så klart ställt samma krav på de privata företagen som på kommunen, säger Gisela Askne.
Mindre företag försöker
Inga av de stora, kända företagen vill in på hemtjänstmarknaden i Göteborg, utan det är de mindre företagen som ger sig in i branschen. Gisela Askne tror att en orsak till att många fått avslag är att de inte är vana vid den här typen av uppdrag.
– Det kan vara svårt om man inte har bedrivit hemtjänst tidigare att veta vad som gäller, men då får man läsa på lite.
För att säkerställa att företagen sköter sitt uppdrag har kommunen en plan för uppföljning av deras arbete. Där ingår bland annat möten med verksamheten, och att träffa brukare.