VAR MED OCH BRYT MEDIEMONOPOL
Teckna en prenumeration på din lokala ETC-tidning
För Anna Andersson började det som en hobby. Hon kände personer som jobbade på Arbisteatern i Norrköping och fick hjälpa till under föreställningar. Det var också så hon började som lärling hos Robin Karlsson, maskör- och kostymdesignern som drev Arbisteatern fram till 2015. Efter tre år som lärling blev hon färdig maskör. Hon arbetade först som frilans, men blev för två år sedan fast anställd som maskör på Östgötateatern i Norrköping.
– Min arbetsdag börjar med att jag kommer till teatern klockan 14.30 och går till sminklogen där vi maskörer håller hus. Jag kollar mejlen och ordnar med administrativt arbete, sedan förbereder jag och gör iordning inför skådespelarnas ankomst, berättar hon.
Inspireras av all konst
Teatermaskörernas arbete är uppdelat i en förberedelseperiod och en föreställningsperiod. Förberedelseperioden innebär att maskören inför varje ny föreställning, tillsammans med teaterteamet, kommer fram till hur skådespelarna ska se ut. Sedan är det maskörens uppgift att framställa en så kallad maskdesign, för både smink och peruker.
– Inspirationen får jag från film, fotografier, färg och form – ja konst i alla dess former. Det är mycket researcharbete som ligger bakom framställningen av maskdesigner och peruker. Jag lär mig något nytt hela tiden, det gillar jag med mitt jobb, det är ett konstant lärande, säger Anna Andersson.
Klockan 16.45 anländer den första skådespelaren till Anna Andersson i sminklogen. Östgötateatern befinner sig just nu i en föreställningsperiod, vilket betyder att förberedelseperioden är över och att en föreställning pågår. I kväll ska Anna Andersson sminka och fixa håret på fem skådespelare innan de går upp på scen.
Skådespelarna byter av varandra i sminkstolen. Tjugo minuter var får de med Anna Andersson. Stämningen är trevlig och lättsam.
– Det krävs av mig som maskör att få skådespelaren att känna sig trygg och avslappnad. Det är inte alla som känner sig bekväma med händer och penslar rakt upp i ansiktet. Förtroendet mellan maskören och skådespelaren är mycket viktigt, att vara en social person underlättar verkligen i det här yrket, förklarar Anna Andersson.
Stresstålig och snabb
Klockan 18.15 samlas teaterensemblen. Då ska alla skådespelare vara sminkade och de sista detaljerna, som peruker, sättas på plats. Efter samlingen brukar Anna Andersson äta. Något hon inte har tid med under föreställningen.
– Du skulle se hur det kan se ut bakom scenen: en maskör som försöker måla rött läppstift i mörkret samtidigt som en kostymör knyter skor. Som maskör krävs det verkligen att man är stresstålig och snabb – snabb med kvalitet, säger Marika Strand, skådespelare, medan hon blir sminkad av Anna Andersson, som håller med.
”Jag tröttnar aldrig”
När föreställningen drar i gång klockan 19, står maskörerna redo bakom scenen beredda att hjälpa skådespelarna med att rätta till looken.
– Om man vill bli maskör är mitt tips att ta reda på vad det egentligen innebär. Det är inte så glamoröst som det låter. Det är nog inte många som räknar med att behöva stå bakom scenen på knä i mörkret och knyta någons skor.
När föreställningen är över klockan 22.00 går skådespelarna till sminklogen för att få sina peruker avtagna. Därefter plockar Anna Andersson och hennes kolleger i ordning sminklogen innan de går hem 22.30.
– Jag skulle inte vilja byta ut mitt yrke mot något annat. Jag tröttnar aldrig på att vara maskör eftersom alla föreställningar är unika. Det är ett yrke som innebär ständig utveckling, jag älskar det, säger hon.