En katastrof om oppositionen (S+V) vinner valet. Så uttryckte sig Max vd Richard Bergfors i sitt månadsbrev till medarbetarna som läckte till media förra veckan. Dagen efter kom det fram att en restaurang i Uppsala rangordnade anställda i försäljningsligor och att den som kom sist skulle straffas. Mediestormen blev en pr-katastrof för Max som under hela 2000-talet jobbat stenhårt för att framstå som ett miljövänligt, ansvarsfullt företag.
– Den senaste tidens uppmärksammade händelser gjorde mig förvånad. När vi har haft med Max att göra tycker jag att de har agerat seriöst och ansvarstagande, säger Jouni Salonen, Hotell- och restaurangfackets ombudsman på avdelning 20 i Västerbotten.
Sveriges näst största
Max började expandera kraftigt 1999 och växte snabbt till Sveriges näst största snabbmatskedja. Företaget har skickligt marknadsfört sina hälsomenyer och uppmärksammats för miljöarbete och sociala projekt. 2009 slutade Max att sälja Doles fruktsallad efter att det amerikanska företaget stämt dokumentärfilmaren Fredrik Gertten. Samarbete med Samhall har funnits sedan 2007.
När Richard Bergfors månadsmejl läckte ut i media i onsdags startade SSU-tidningen Frihets andreredaktör John Antonsson Facebookgruppen ”Vi som bojkottar Max”. Den exploderade och har vuxit till över 25000 medlemmar.
– Frågan är ju hur länge folk kommer att bojkotta, nu gäller det att hålla liv i sakfrågan, säger han.
För nio år sedan jobbade John Antonsson själv på Max och beskriver det som en rolig tid. Han är inte särskilt förvånad över varken försäljningsligor eller att bolagets vd varnar för oppositionen.
– De är ett företag och det ligger i deras intresse att behålla sina goda vinstmarginaler. Däremot är jag förvånad över att uppmärksamheten blev så explosiv, säger John Antonsson.
Nedringd av medierna
Max vd Richard Bergfors blev nedringd av medier förra veckan. Trots kritikstormen hoppas han att kunderna fortsätter att se hans företag som ansvarstagande och hållbart. Han har bett de anställda om ursäkt för månadsmejlet och säger att avsikten aldrig var att påverka politiskt. Det var formuleringarna som blev klumpiga. Men han tänker inte sluta prata politik för den sakens skull.
– Arbetsgivaravgifter för unga och restaurangmoms är helt avgörande för branschen i Sverige. Jag har pratat om det i tolv års tid och det kommer jag att fortsätta med, säger Richard Bergfors.
Hans företag gjorde en vinst på 126 miljoner kronor 2012 och har runt 3300 medarbetare. Omräknat blir det alltså 65000 kronor i vinst per anställd.
Johan Anselmsson är varumärkesforskare vid Lunds universitet. Han anser att restaurangföretag generellt, för sin egen skull, bör vara försiktiga med politisk propaganda.
– Jag tror inte att man överhuvudtaget ska blanda in politik i verksamheten, inte heller internt. Varumärket byggs både utifrån och inifrån. Politiska kommentarer till medarbetarna får genomslag, bland annat i hur de pratar om företaget, säger Johan Anselmsson.
Jouni Salonen är allt annat än nöjd med att Max vd varnar de anställda för att rösta på Socialdemokraterna och Vänsterpartiet. Han kallar det ett ”formidabelt klavertramp”.
– Det hör inte till företagets uppdrag att bestämma åt de anställda vad de ska rösta på. Våra medlemmar kan mycket väl bestämma det själva, säger han.
Tonar ner kritiken
När Dagens ETC når Richard Bergfors vill han gärna tona ner förra veckans kritikstorm. Han vill inte ens gå med på att kalla det för kris, och upprepar att Max är ett ansvarstagande företag med bra villkor för de anställda. Däremot är han bekymrad över att medarbetarna läcker till media.
– Att det läckt två interna brev tycker jag är olyckligt och bekymmersamt. Under mina tolv år som vd har jag inte varit med om det tidigare. Helt klart är att vi får sätta oss ner och se över rutinerna, säger Richard Bergfors.
Kommer ni att efterforska läckorna?
– Nej det finns ingen anledning göra det. Det leder inte till något gott. Gjort är gjort och hänt är hänt. Nu försöker vi blicka framåt istället.