Den här artikeln skulle egentligen vara ett kort reportage om att ge blod. ETC Göteborgs reporter skulle, på grund av rådande blodbrist i vården, slå sig ner i blodgivarstolen och visa hur enkelt det kan vara att göra en god gärning och bidra. Men det var inte så enkelt, alls. Först får man som ny givare beställa en tid för provtagning och samtal. Fullt rimligt kan tyckas, att de behöver testa både blodet och personen som vill ge det.
Men, det tar i nuläget fem veckor att få en sådan tid. Efter att man varit där för intervju och test så kan man sätta upp sig på en tid för att ge blod på riktigt, om man godkänts såklart. Men då tar det en hel månad till. Så, två månader från tanken att hjälpa till, tills att man faktiskt får möjlighet att göra det.
”Stor brist”
Anna-Karin Norrman, enhetschef på Geblod, håller med om att det inte är bra med så långa väntetider och kallar situationen för ett Moment 22. Med brasklappen att hon bara arbetat som enhetschef i en månad försöker hon ändå förklara hur situationen kunnat uppstå.
– Vi har en stor brist på blod i Göteborg just nu. Lagernivåerna är för låga för att täcka sjukvårdens behov. Blod är en färskvara och håller bara i sex veckor, så vi måste kontinuerligt fylla på lagren. I ett bristläge vänder vi oss i första hand till de som redan är givare för hjälp. Men samtidigt behöver vi också hela tiden rekrytera nya blodgivare. Vi har 500 personer just nu som väntar på att bli kontaktade, men kan bara ta emot ett visst antal per dag för att samtidigt hålla produktionstakten uppe.
Enkelt uttryckt så räcker inte tid eller bemanning till för att både få in nytt blod från befintliga givare, som behövs när läget är akut, samtidigt som man tar emot nya givare som hör av sig när larmklockorna ringer om att det behövs.
Vanligt problem I Göteborg, och i storstäderna överlag, är det dessvärre vanligt att blodlagernivåerna blir låga. Det finns en för låg bas med befintliga givare, men Anna-Karin Norrman menar att man arbetar för fullt med att hitta lösningar.
– I ett första skede tittar vi nu på att öppna upp extra tider för att snabbare kunna ta emot alla som anmält intresse. På längre sikt behöver vi öka vår kapacitet i bokningssystemet, men också se över lokaler och personal för få ett stabilare inflöde och för att kunna hantera akuta situationer bättre, säger hon.
Ska titta på lösningar
Hon berättar att de inom kort ska ha ett styrgruppsmöte för att titta på olika möjliga lösningar. Det kan behövas förstärkning av personal utifrån och man behöver även se om det finns tillgänglig personal inom Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Men hon hoppas att de ska ha en färdig plan på lösning inom en vecka redan.
– Det här prioriteras högt i vår verksamhet. Hela sjukhuset har behov av att det finns blod.
”Uppmärksamhet i media”
Det finns mycket regler kring blodgivande. Inledande intervju måste ske med legitimerad sköterska eller läkare och det finns många restriktioner kring vem som får ge och inte. Men att det ska ta över två månader för en ny givare att komma in i systemet är extraordinärt även för Göteborg, menar Anna-Karin Norrman.
– Tack vare den uppmärksamhet som varit i media den senaste veckan har vi fått in ett stort antal intresseanmälningar via vår hemsida. Vi kontaktar löpande alla som har anmält sig, men i nuläget kan det ta lite tid innan man blir uppringd av oss och får en tid för ett första besök.