Alla vet vad som händer med succéer. De får efterföljare. Totalt planeras ytterligare 360 000 kvadratmeter för gallerior i Stockholmsområdet fram till 2020. I hela landet handlar det om 2,6 miljoner kvadratmeter, motsvarande 26 nya Mall of Scandinavia.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
E-handel ökar
Statistiken tycks ge dem som investerar i konceptet rätt. Detaljhandeln växte med 2,7 procent första halvåret 2017. Men det är e-handeln som driver ökningen. Den fysiska handeln minskar – med 2 procent. Det är också e-konkurrensen som fått Åhléns att planera nedläggning av minst sex varuhus i år efter att ha lagt ned lika många under 2016.
Dessutom spår en rapport från Handelsanställdas förbund att e-handeln kommer stå för mellan 12 och 32 procent av all handel inom tio års tid.
Vikande fysisk handel och ändå planer på två dussin jättegallerior? Upp-och-ned-vända världen? Inte enligt Magnus Kempe på analysföretaget Kairos Future.
– Centrumhandelns död har diskuterats i 15 år, men tittar man på länder som ligger längre fram än Sverige på e-handel, som USA, England och Kina, ser man att det är externhandeln, alltså stora köplador utanför städerna, som drabbats hårdast av e-handelns uppgång, säger han.
Att flera av de planerade – och på senare tid öppnade – galleriorna kan etiketteras som externa, det vill säga placerade en bit utanför stadskärnorna är inget som stjälper Magnus Kempes tes. Vilket beror på ännu en annan faktor.
– Det finns en tydlig vilja hos aktörer och fastighetsägare att skapa städer kring de platser där handeln ska bedrivas. Det är ingen som vågar bygga satelliter i dag, med bara handel eller bara bostäder. Eller så väljer man platser som är lätta att komma till, säger Magnus Kempe.
Varför väljer Åhléns att lägga ned varuhus?
– Det handlar om ytterligare en trend, att vi går mot mindre format och affärsytor. Ica är ett exempel som minskar sina Maxibutiker och satsar på att etablera fler av sina mindre butiksformat.
Livsstil först
Därmed inte sagt att centralt belägna affärsgallerior går som tåget. Mood i Stockholm, som marknadsförs som livsstilsgalleria, går till exempel inte särskilt bra, enligt Magnus Kempe.
– Inte för butikerna, men området har fått ett lyft och restaurangerna går bra. Det är en följd av att vi bor trängre, vi har mindre yta per person. Vi befinner oss mer i rörelse och äta behöver man alltid, säger han.
Vilket pekar på ytterligare en trend. Det är upplevelser vi är ute efter. Och mat har blivit en sådan.
– Vi har redan köpt alla prylar vi behöver. Då kan man unna sig en dyr kopp kaffe latte i stället för ytterligare en topp. Köpcentrum blir mer måna om att göra om handelsplatser till arenor där man kan hänga. De flesta experter är eniga om att butiker i framtiden kommer att göra annat än lagra varor till försäljning till konsumenterna. Det är en allmän trend att få människor att stanna på en plats, skapa mötesplatser.