BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Ett team
Hon jobbar i team med sin matte, språkläraren Elisabeth Pantzar, och det är fjärde gången som hon träffar de här ungdomarna som går på introduktionsprogrammet på gymnasiet och är relativt nya i Sundsvall.
När eleverna kliver in i klassrummet springer Teide runt och hälsar glatt på alla. Sedan hoppar hon upp i soffan. Jobbet kan börja.
Första övningen är barnleken ”denna ring ska vandra” där en hundgodis göms på ett snöre som vandrar mellan elevernas händer. Tedies uppgift är att hitta godiset. Sedan försöker eleverna en i taget att få Teide att hoppa över ett hinder och genom en ring, innan det blir dags för bingo där Teide tar brickor i olika färger. Ibland gör hon som eleverna säger, ibland springer hon iväg till något annan.
– Innan jag träffade Teide var jag rädd för hundar. Jag blev biten en gång när jag var liten och tyckte att hundar var elaka. Nu är jag inte rädd längre, säger Asha Abdullahi, 17, från Skönsberg.
Kompisen Wengel Tesfaye, 18, från Nacksta är dock van vid hundar.
– Jag vill gärna ha en egen hund, flera stycken, och kanske jobba på ett hunddagis, säger hon samtidigt som hon ger Teide en puss.
Teides lektion håller på cirka en halvtimme, sedan lägger hon sig i soffan och vilar. För en utomstående verkar det mest som om det är eleverna som tränar hunden och inte tvärtom.
– Det här är en grupp superelever som jag har valt att jobba med eftersom Teide håller på att lära sig. Hon ska inte bli en lydnadshund. Det behöver inte bli rätt varje gång. Det viktiga är samspelet mellan henne och eleverna, säger Elisabeth Pantzar.
Det är inte alla hundar som passar som terapihund. Det krävs att den är stabil, trygg och social och kan samspela med andra människor. Teide och hennes husse har också fått träna med barn innan praktiken för att se att hon verkligen passar som skolhund.
Ställer upp frivilligt
Eleverna ställer upp frivilligt på håltimmar och efter varje tillfälle med terapihunden får de utvärdera och ge tips på vad som kan göras bättre.
– Tanken är att vi ska hitta arbetsformer för att jobba med olika elever och behov, både i grupp och individuellt.
För även om Teide mest tycks uppföra sig som en typisk hund, där hon springer omkring och nosar på alla i rummet, så kan hon bidra till att skapa lugn i en grupp, men även aktivera elever som har svårt att hitta energi.
– Hon är väldigt duktig på att se och välkomna alla. Hon kan få elever att känna sig efterlängtade när hon viftar på svansen och är jätteglad att få träffa dem igen.
Ensam i kommunen
Det är mycket ovanligt med terapihundar i Sundsvalls kommun och Teide är den enda hunden som jobbar inom grund- och gymnasieskolan.
– Jag ser många möjligheter att jobba med terapihundar inom skolan. Hunden kan vara en lyssnare när barnen läser högt och bidra med ökad motivation och bättre koncentration.