BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Det finns ett enormt bildningsbehov inom detta område. Jag skulle vilja samla de här människorna i en lektionssal i några timmar, sedan skulle det låta helt annorlunda.
Ändå är det mycket bättre idag.
– För tio år sedan, när jag hade förstått tillräckligt mycket för att börja predika elvägarnas välsignelse, så tittade folk på mig som om jag kom från en annan planet, berättar Mats Alaküla som idag är professor vid Lunds tekniska högskola och involverad i flera elvägsforskningsprojekt.
– Men idag finns en jättestor förväntan och investering i den här tekniken i Sverige, både från staten och näringslivet.
Gunnar Asplund, forskningsledare och uppfinnare bakom tekniken som presenterades i veckan, delar den bilden.
– Trafikverket, som för tio år sedan var mycket skeptiska och fundersammma, har blivit väldigt entusiastiska vilket är oerhört roligt. Sverige ligger faktiskt i ledningen nu.
Världspremiär
Idag handlar Mats Alakülas budskap inte minst om elvägarnas betydelse för personbilar. Därför beskriver han onsdagens invigning av världens första elväg för både lastbilar och personbilar utanför Arlanda som avgörande.
Under dagen körde en specialanpassad lastbil transporter längs den två kilometer långa sträckan genom att fälla ner en arm som mötte en strömskena i vägbanan och på plats fanns bland annat näringslivstoppar, tjänstemän och politiker.
– Jag tror att det blir en mental dörröppning när folk ser att ”just det, man kan ha strömskenan i marken också, och då kan ju personbilarna använda den!” Den kommer att hjälpa folk att förstå att möjligheterna inte bara omfattar lastbilar.
Orealistiska laddbilar
Det har talats mycket om att framtiden för personbilar är den typ av elbilar som Mats Alaküla kallar laddbilar, alltså sådana som laddas i hemmet och på snabbladdningsstationer och idag kan köra upp till 50 mil på en laddning. Men i Norge och Kalifornien börjar det bli problem. Det behövs så många snabbladdplatser. Om alla i Sverige bytte till laddbilar skulle det behövas minst 50 000 snabbladdplatser, vilket Alaküla inte ser som realistiskt, och då skulle det ändå kunna bli timslånga köer för att ladda exempelvis i midsommartrafiken.
Mot detta kan kritiker invända att en total elektrifiering av vägarna skulle kunna göra Sverige mer beroende av kärnkraft, att Sverige inte för alltid behöver ha fem miljoner bilar eller att en del bilar i framtiden kommer att gå på fossila eller andra bränslen. Men Mats Alaküla menar att det kommer att vara enkelt att ha fem miljoner elbilar som kör på elvägar. Om minst hälften av Sveriges riks- och Europavägar elektrifieras så kommer nästan alla i Sverige kunna köra med ett batteri som räcker i tio mil – längre än så är det sällan till en större väg.
Avsevärt mindre batterier betyder avsevärt mindre behov av konfliktskapande och miljöskadliga råvaror som litium och kobolt. Dessutom blir det billigare och mer energisnåla bilar, samt billigare för staten, då det är förhållandevis enkelt att lägga elskenor i marken.
– Från att behöva extremt många snabbladdplatser till att inte behöva några alls, säger Mats Alaküla.
Målet om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030 är nu möjligt, enligt honom. Om fem år bör tekniker och säkerhetsfrågor ha finslipats med hjälp av demonstrationsanläggningar som den vid Arlanda.
Sverige kan leda vägen
– Och sedan behövs kanske fem år till för att förhandla om vilken internationell standard vi ska ha. Så någonstans mellan 2025 och 2030 kan vi vara redo att bygga ut det över hela landet – och det skulle i teorin kunna göras på ett år.
Är det så enkelt som Mats Alaküla får det att låta? Dagens ETC har svårt att hitta trovärdiga forskare som motsäger de stora dragen i hans resonemang. Den stora utmaningen tycks inte vara tekniken i sig, utan internationell politik. Sverige kan inte bygga ut ett eget system, utan måste komma överens med andra stater om en gemensam standard, åtminstone inom Europa. Och där är intresset svalt.
Trots att Mats Alaküla är ordförande för en kommande stor internationell konferens om framtidens laddningsinfrastruktur för vägtrafik fick han kämpa hårt för att en enda av de många programpunkterna skulle handla om elvägar.
Mats Alaküla menar att den svenska regeringen och industrin nu har en viktig roll att spela för att vägleda den internationella utvecklingen.