Det finns en osäkerhet om AI-verktygen hindrar eller fördröjer utvecklingen av kognitiva förmågor hos barn i tonåren.
Dagens ETC
Elever med bristande koncentrationsförmåga och andra kognitiva problem är mer hjälpta än andra av AI-verktyget Chatgpt, enligt en färsk studie från Lunds universitet.
– Detta belyser verktygens roll som ett potentiellt stöd, säger forskningsassistenten Johan Klarin.
Stina Berglund
Text
Förmågor som uppmärksamhet, koncentration, planering och problemlösning är avgörande för att lyckas i skolan. En studie från Lunds universitet visar nu att elever som saknar dessa förmågor och har svårt att exempelvis planera sitt arbete och följa instruktioner är särskilt hjälpta av AI i skolarbetet.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela hösten
Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Stina Berglund
Text
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.