Kritik mot två av lärarna
– Vi ville göra arbetsprover för högskoleutbildningar, men undervisningen var väldigt oorganiserad. Det var stökigt, rörigt och förvirrat. Vi hade två olika lärare under höstterminen som vi inte var nöjda med. Jag fick intrycket att de inte verkade känna till vilka skolor det fanns att söka vidare till, säger Alex Widell.
– Jag sökte design- och inredningslinjen för att den hade så gott rykte, men nu skulle jag aldrig rekommendera någon att gå den. I alla fall inte om det inte blir förändringar, säger Josefin Sjökvist.
Hon förklarar att när eleverna i klassen beslutade sig för att ta upp problemen med skolans ledning så möttes de av totalt oförstående. Josefin Sjökvist var utsedd till elevrepresentant och som sådan ville hon ta upp problemen och förklara klassens missnöje för skolans styrelse.
– Jag bemöttes inte särskilt bra på styrelsemötet. Jag fick inte säga det jag ville utan avbröts av rektorn som skulle förklara hur det egentligen låg till med vårt missnöje. Hon vände det till att det var vårt eget fel om vi var missnöjda. Vi skulle som hon sa, ta fram den glada smileyn i stället för den negativa smileyn, säger Josefin Sjökvist.
Borde vara nöjda
Alex Widell berättar att innan styrelsemötet hade rektorn sagt att klassen borde vara nöjd med höstterminen. Lärarna som hade lett undervisningen var väldigt kompetenta och välutbildade.
– Det tvivlar jag inte på, men att förmedla sin kompetens vidare till oss elever, det fungerade inte, säger Alex Widell.
Båda säger att situationen blev mycket bättre under vårterminen när den ordinarie läraren återkom i tjänst efter en sjukskrivningsperiod. Men ett läsår som bara fungerade till hälften är de inte nöjda med.
– Vi tar speciella lån för att förbereda oss för högre studier. Man får bara ta lån för två års förberedande studier och om en termin inte fungerar så är det givetvis inte bra, säger Josefin Sjökvist.
Skrev gemensamt brev
Klassen skrev ett brev till ledningen där de bland annat förklarade att de upplevde ett enormt missnöje med utbildningen och att ledningen inte verkade bry sig om vad de tyckte. Där står. ”Man bemöts ofta med en förminskande och inte respektfull ton… Vi upplever att vi deltagare inte blir tagna på allvar och att våran röst inte räknas.”
– Som en liten kompensation för hur höstterminen var ville vi ha tillbaka materialavgiften på 2 800 kronor som vi betalar för varje termin. Men det har skolan inte gått med på, säger Josefin Sjökvist.
Rektor på Hällefors folkhögskola är Susanna Stark och hon bekräftar att materialpengarna är förbrukade.
– Men frågan om elevernas missnöje med utbildningskvaliteten under höstterminen har anmälts till Folkhögskolornas studeranderättsliga råd. Om rådet ger skolan mycket kritik för hur kursen har genomförts, men det tror jag inte att de kommer att göra, så betalar vi tillbaka materialavgiften, säger Susanna Stark.
Hon tycker också att det är tråkigt att eleverna varit så kritiska till skolan, men menar också att kritiken är orättvis.
– Vi har försökt bemöta den på bästa sätt men har inte lyckats fullt ut. I övrigt har jag inga kommentarer, säger Susanna Stark.
Som ett exempel på hur rektorn agerade berättar Alex Widell hur Susanna Stark någon vecka före avslutningen kom till klassen och föreslog att de skulle grilla korv tillsammans. Hon ville att vi skulle lägga det gamla bakom oss och se framåt. Men det ville inte vi, säger Alex Widell.