Det är framförallt pendlings-resor med bil in till städerna som regeringen hoppas ska bytas ut mot transport på ett elfordon. Men hur många av de förväntade nya elcyklisterna som idag redan cyklar vet inte miljöminister Karolina Skog.
– Det är jättesvårt att veta, men det vi har som grund är forskning som säger att elcykeln har en tydlig potential att flytta resor från bil till elcykel. Det gäller mycket pendlingsresor från ytterområden till arbetsplatser i städer, säger Karolina Skog till Dagens ETC.
Hon menar att det är just de bilresorna som har varit svårast att minska, och ser att elcykelpremien därigenom kan ha en väldigt tydlig effekt för både utsläpp och trafikmiljön.
Premien är beslutad genom en så kallad förordning som inte behöver godkännas av riksdagen, men ligger inom ramen för budgeten. Så att pengarna finns råder det ingen tvekan om, menar Karolina Skog.
Det är Naturvårdsverket som kommer att göra utbetalningen, och premien gäller retroaktivt från september i år, men utbetalningen av pengarna kan komma att dröja till senare våren 2018.
Kan sälja 50 000
Uppskattningarna om hur många cyklar det kan röra sig om har höjts efter att premien blev beslutad.
– Elcykelbranchen har tidigare uppskattat att 10 000 till 20 000 fler elcyklar skulle kunna säljas på grund av premien, men efter att de har fått beskedet så har de uppdaterat prognosen till att minst 50 000 fler elcyklar säljs under kommande säsong, säger Karolina Skog.