BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Det var många som blev så nöjda att de ville köpa loss sin cykel direkt efter försöket. Men vi kan ju inte sälja cyklar. Vi har därför i stället skrivit ett avtal med ett privat företag, som vi nu leasar cyklar av. De som vill kan sedan köpa loss den cykel de har provat, berättar Olof Rabe, projektsamordnare för hållbara transporter i Malmö stad.
Erbjudandet cirkulerar, där staden betas av område efter område. Just nu är det Limhamnsbornas tur och kommunen har där ett femtiotal cyklar utlånade.
En bieffekt av utlåningsverksamheten är att gatukontoret genom kontakten med invånare i olika stadsdelar får in synpunkter på hur cykelvägnätet fungerar.
– I och med att det blir fler och snabbare cyklar så ställs ökade krav på breda cykelbanor med slätt underlag, säger Olof Rabe.
Att elcyklarna nu snabbt vinner terräng leder också till ökade krav på bra cykelparkeringar.
– Det är ett dyrt föremål att ställa ifrån sig. Det innebär att både vi i Malmö stad, fastighetsägare och företag måste vara beredda på att tillgodose behovet av bra och säkra cykelparkeringar, säger Olof Rabe.
En cykel till varje förvaltning
I Helsingborg gjorde elcykeln sitt intåg i den kommunala verksamheten år 2014, då varje förvaltning fick en egen cykel. En utvärdering visade att alla cyklar var i bruk, vilket ledde till att fler köptes in.
– Vi vet inte hur många elcyklar det har köpts in till Helsingborg stad senaste åren men det är många. Från sommaren 2017 har elcyklar fått ett eget konto och särskiljs från vanliga cyklar. På det halvåret från sommaren fram till nu har 47 elcyklar köpts in, säger projektsamordnare Linnea Folkesson.
Den förvaltning som köpt in flest cyklar är vård- och omsorg. Elcyklarna är en del i kommunens klimatsatsning.
– Helsingborg stad har ett internt klimatväxlingsprogram. Genom att lägga ett påslag på femtio procent på kostnaden för flygbiljetter och på milkostnaden för resor med egen bil i tjänsten, får staden ytterligare medel att kunna använda för att minska stadens miljöpåverkan. De används till att göra tjänsteresor med kollektivtrafik kostnadsfria och subventionera elcyklar. Inköp av elcyklar subventioneras med 6 000 kronor per inköpt elcykel, säger Linnea Folkesson.
Cykelbibliotek i Helsingborg
Många kommuner arbetar också på olika sätt med att främja cykling bland övriga invånare. I Helsingborg drivs detta i form av ett cykelbibliotek.
– Syftet med biblioteket är att allmänheten ska kunna prova elcykel och andra cykelmodeller innan köp. Man lånar cyklarna gratis och får ha dem i tre veckor. Det finns åtta cyklar i biblioteket, fyra elcyklar, en vikcykel, två lastcyklar med elassistans och en tvåhjulig lastcykel utan el. Intresset har varit mycket stort och cyklarna har varit utlånade hela hösten, berättar Linnea Folkesson.
Lyckad utlåningsverksamhet
I Lund pågår också en utlåningsverksamhet som har slagit så väl ut att en utökning är på gång. Verksamheten drivs som en kampanj under namnet ”Passa på att prova på”, där alla som bor eller arbetar i kommunen kan få låna en cykel i upp till tre veckor.
– Initiativet har varit mycket populärt. Vi planerar därför att eventuellt utöka antalet cyklar och modeller. I dagsläget lånar vi ut ”vanliga” elcyklar. Fler och fler efterfrågar lån av ellådcyklar och därför planerar vi för att även köpa in ellådcyklar till utlåning för allmänheten, berättar Lisa During, trafikhandläggare.
I Landskrona används elcyklar som tjänstefordon. Flest elcyklar finns inom hemvården som har arton stycken. Men elcykeln används även av städpersonal och för transport av bland annat tvätt. Planer finns på att också köpa in cyklar till den fordonsflotta som teknik- och serviceförvaltningen har.
Även i Kristianstad finns elcyklar för tjänstebruk. Varken de eller Landskrona har någon pågående verksamhet med utlåning till allmänheten, men i Kristianstad kan invånarna få låna elbil av kommunen.