BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Vi kommer att testa elbuss i stadstrafiken i Örebro, frågan är bara i vilken omfattning, säger Mats Gunnarsson (MP), regionråd i Region Örebro län.
Hittills har biogas varit det drivmedel som Region Örebro län har prioriterat främst när miljösatsningar har gjorts i kollektivtrafiken. Biogas är också det drivmedel som flera av kommunerna i länet har satsat mycket pengar på, när de omvandlar matrester till biogas och biogödsel. Men i framtiden kan biogasen få konkurrens från elen.
– Vi kommer att fortsätta att använda biogas. Till exempel på linjer med mycket landsvägskörning, men det vore intressant att testa elbussar på korta sträckor, säger Mats Gunnarsson (MP), regionråd i Region Örebro län.
Stadslinjer där bussen stannar och startar ofta skulle vara extra intressanta eftersom elbussar kan ladda samtidigt som bussen bromsar.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– El är väldigt resurseffektivt i stadstrafik, och strömmen räcker mycket längre än om man ska åka långa sträckor, säger Mats Gunnarsson.
Andra fördelar med elbussar är att de är väldigt tysta, vilket minskar bullret för boende i stan och det gör även resan tystare för resenärerna.
Just nu utvecklas elbussarna i snabb takt. Flera städer har redan börjat eller kommer att börja testa elbussar i kollektivtrafiken.
– Det här är en faktor som gör att det är svårt att upphandla trafik av andra bolag. Det är en föränderlig marknad. Men om vi har en egen organisation kan vi lättare testa ny teknik på sträckor som vi själva väljer, säger Mats Gunnarsson.
Redan i bruk i Region Västmanland
Redan i dag använder den tänkta samarbetspartnern, Region Västmanland, flera mindre elbussar och en elhybridbuss i sin linjetrafik.
– Västerås testar just nu en elhybrid på en stäcka och det går väldigt bra, den behöver till exempel mindre underhåll än andra bussar, säger Tommy Levinsson (S) regionråd i Region Västmanland, samt ordförande i kollektivtrafiknämnden.
När andra län började lägga ut sin busstrafik på entreprenad och upphandla sin trafik höll Västmanland fast vid sitt regionägda bussbolag. Något som har gjort att de lättare kan följa med i utvecklingen, och ändra sig när det finns behov av det.
– För att kunna göra framtidssatsningar är det viktigt att äga infrastrukturen. Då kan man satsa långsiktigt, säger Tommy Levinsson.