Bussar som ljudlöst och luktfritt susar förbi, kör in i en inomhusvänthall, för att efter några minuter vara ute och köra igen. Så kan det se ut i städerna inom några år. Eller i princip redan i dag, om du befinner dig i Umeå till exempel. Visserligen finns där inga inomhusstationer än, men elbussar har det funnits sedan 2011.
– Vi ville testa det här för att få bättre luft i centrala staden, och det har varit jättelyckat. Bussarna går väldigt tyst och fint, säger Lennart Holmlund (S), som var kommunalråd i Umeå mellan 1994 och fram till valet i år.
Blandning av bussar
Men Umeå är inte längre ensamma. I Göteborg har en linje trafikerats av en hybridbuss sedan tre år tillbaka, och i juni får staden också sina första renodlade elbussar. Då kommer tre elbussar och fyra elhybridbussar att trafikera en helt ny linje.
– Inom en överskådlig framtid kommer det nog att se ut så här i allt större utsträckning, att vi har en blandning med olika typer av bussar. I tät innerstadstrafik kommer det att bli vanligare med rena elbussar, medan bussar som kör lite utanför citykärnan oftare är hybrider, säger Johan Larsson, ansvarig på Volvo bussar för Electricity som projektet heter, där också Göteborgs stad och Västtrafik ingår.
Han menar att elbussar lämpar sig bäst om de kör sträckor på max en mil. Inte för att de inte kan köra längre, utan för att det då har gått åt så pass lite el att de går snabbt att ladda upp igen.
– En elbuss som kör en mil behöver laddas i sex–sju minuter. Bussarna står ju ofta lite längre än så vid ändhållplatserna, säger Johan Larsson.
De laddhybridbussar som kör i Sverige i dag laddas upp via kabel eller laddningsstolpar. Men i Södertälje pågår nu ett projekt där elbussar kommer att kunna laddas trådlöst vid ändhållplatsen.
– Bussen laddas genom att den körs över en laddplatta som sitter i marken vid ändhållplatsen. Sedan står den där i mellan fem till sju minuter. Elen förs över via ett luftgap, så chauffören behöver alltså inte gå ut utan laddningen sker samtidigt som passagerare stiger på och av, säger Nils-Gunnar Vågstedt, chef för hybridutveckling på Scania.
Nils-Gunnar Vågstedt ser projektet som ett steg mot elektrifierade vägbanor, där bussen alltså laddas genom vägen medan den kör.
-– Det här är samma teknik som kan komma att användas för att elektrifiera hela vägar. Problemet är att det än så länge är för dyrt, säger han.
Stort intresse
Volvo bussars elbilar finns inte bara i Göteborg, utan i början av 2015 kommer de också att ingå i Stockholms kollektivtrafik, och förra veckan började bussarna att köra i Hamburg. Dessutom har en rad andra städer i världen visat intresse.
– På sikt kommer rena dieselfordon att försvinna. Vi ser redan städer med krav att de ska vara fossilfria från 2020 eller 2025, och i vissa städer finns emissionsfria zoner. Där kan inte dieselbussar köra, säger Johan Larsson.
Han menar att elbussarna har så många fördelar att det borde vara självklart att låta dem bli en allt större del av kollektivtrafiken även i svenska städer.
– De öppnar upp för ett nytt sätt att tänka när du planerar din stad. En tyst buss kan du ta närmare människan, i stället för att människan ska ta sig till bussen. Det går till och med att köra in inomhus, busstrafiken kan integreras med byggnader. Men den allra största vinsten är att de är så mycket bättre för klimatet.