Det verkliga trendbrottet väntas dock komma först i höst, när effekterna av regeringens indragna klimatbonus börjar märkas av på allvar.
– Att vi har lägre siffror i januaristatistiken är inte kopplat till att man tog bort klimatbonusen. Beslutet man tog i november kommer synas i registreringssiffrorna först i höst eftersom man ofta har nästan ett års leveranstid på bilar idag, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.
Försvann blixtsnabbt
Att försäljningssiffrorna minskat nu i januari beror snarare på det ekonomiska läget, menar han.
– Det är på grund av att framför allt privatkunder har en stor osäkerhet om sin egen ekonomi just nu. Och sedan på toppen av det så tar man bort klimatbonusen.
Utvecklingen för elbilar har gått snabbt uppåt de senaste åren, mycket tack vare styrmedel som den klimatbonus för alla el- och laddbara bilar, som regeringen plötsligt tog bort den 8 november.
Regeringen motiverade det blixtsnabba beslutet att ta bort klimatbonusen med att försäljningen har ökat så mycket att det inte längre behövs ett bonussystem.
– Den info jag har fått när det gäller bonusen är att det 2018 var fem procent av alla bilar som var klimatbonusbilar men den senaste månaden är det cirka 60 procent. Då finns det inte längre ett behov av bonusen, sa Niki Westerberg, pressekreterare hos klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) till Dagens Nyheter i november.
Kritiken mot regeringen
Miljöpartiets klimatpolitiska talesperson Elin Söderberg ser väldigt allvarligt på regeringens åtgärder inom transportområdet.
– Vi jobbade med klimatbonusen, reduktionsplikten och effektiviseringen av transportsektorn. Regeringen har backat på alla områden och istället gynnat fossilindustrin. Vi ser väldigt allvarligt på det. Den slopade klimatbonusen är dessutom dålig både ur ett klimatperspektiv och ett rättviseperspektiv, säger hon.
Effekterna av den slopade klimatbonusen kommer alltså inte märkas av i nybilsförsäljningen förrän i höst.
– Privatkunderna har stått för över hälften av elbilsköpen, så det finns en risk att över häften av elbilsmarknaden faller bort framåt hösten, säger Mattias Bergman på Mobility Sweden.
”Fördröjer omställningen”
Elin Söderberg (MP) ser med oro på effekterna av indragna klimatbonusen.
– Det gör att vi fördröjer omställningen från fossilt till förnybart ännu mer och försenar omställningen. Regeringen måste tala klarspråk nu. Står man bakom klimatmålen så måste man presentera en politik efter det. Det enda de gjort hittills är ju att lägga förslag som ökar utsläppen. Jag har ideligen frågat både Romina Pourmokthari och Ebba Busch, men får inga svar, säger hon.
Dagens ETC har sökt Romina Pourmokthari utan framgång.