– Det är fortfarande ganska ovanligt med elbilar i det här segmentet. Om man skulle tömma det här rummet på bilar under 600 000 så skulle det bara stå två bilar kvar, vår och Tesla 3. Och det är alltid trevligt att ha ett val, säger han.
Om valet att satsa på en bil i de övre prisklasserna säger Thomas Ingenlath:
– Du måste börja med ett rimligt mål. Inte från dag ett ha alla erbjudanden på plats och därmed riskera att inte kunna leverera eftersom du siktar på att göra för mycket på en gång.
Varje modell ska ha elmotor
Volvo har lovat att varje ny modell om lämnar fabriken från och med i år ska har en elmotor under huven. En andel kommer dock vara så kallade mildhybrider, det vill säga bilar som har en förbränningsmotor men även en mindre elmotor som minskar bränsleförbrukningen. Nu erbjuder de, genom sitt dotterbolag Polestar, kunderna den första rena elbilen.
Kunde du ha designat den här bilen för tio år sedan?
– Det skulle ha varit väldigt svårt när det gäller vissa element. Ibland i livet är tajming en väldigt relevant faktor för framgång. Vi har fortfarande mycket arbete kvar att göra för att transformera en marknad med en överväldigande del förbränningsmotorer till en elektrisk, säger Thomas Ingenlath.
Han menar att för fem år sedan var de elektriska bilarna en liten nisch, som de idag håller på att bryta sig ur.
Thomas Ingenlath är, inte helt förvånande, övertygad om att de som väljer en elbil kommer ha svårt att gå tillbaka till något annat och att elektrifierade fordon kommer fortsätta att ta marknadsandelar det närmaste året.
En av tio sålda
Runt Polestars svartvita och välupplysta scenliknande monter finns en rad olika stora och små producenter som visar upp allt från elcyklar till stora blänkande SUV:ar.
Flera bilmärken har redan funnits på elbilsmarknaden i flera år. Försäljare av Kia, Audi och Nissan ser idag en explosionsartad försäljningsökning i Sverige. Fem av tio bilar som Kia säljer är antingen hybrider, laddhybrider eller rena elbilar. De sistnämnda utgör cirka en av tio sålda bilar, enligt Peter Himmer, Sverige-vd för Kia.
– Vi haft en jättekraftig tillväxt under många år. Hälften av vår försäljning är redan elektrifierad, säger han.
Nytt skattesystem påverkar
En del av den stora ökningen tackar han bonus-malus-systemet som trädde i kraft förra sommaren för. Det innebär att bilar som släpper ut mycket koldioxid får högre skatt, medan de som har låga utsläpp belönas med en bonus. Peter Himmer bedömer att de ekonomiska incitament som politikerna beslutat om behöver fortsätta en tid framöver för att volymen elbilar ska fortsätta öka och priserna sjunka. Men de behöver vara mer långsiktiga, menar han.
– Många reserverar sig och ”vågar jag” och vad kommer det att bli. Vi vill gärna ha ett bra beslut som fortsätter stimulera utvecklingen av elektrifieringen, men som helst sätts på fem år.
Han förutspår att Kia inom bara några år kommer att ha ännu fler modeller i fler prisklasser.
Samma prognos gör Irene Bernald, informationschef på Audi. Bilmärket ska år 2025 ha presenterat 20 rena elbilar.
– Någonstans om kanske två år borde det finnas i fler prisklasser, säger hon och tillägger att det även gäller de lägre prisnivåerna.
Vad har fallit på plats då?
– En kombination av att det ska finnas tillräckligt med batterikapacitet och en laddinfrastruktur på plats.
Hon pekar ut landsbygden och Sveriges norra delar som områden som skulle behöva förstärkning när det gäller laddinfrastruktur, men även laddning till bostadsrättsföreningar inne i stan kan vara en utmaning idag. Irene Bernald tror att det behövs fler supersnabba laddare.
Behövs fler laddmöjligheter
Även Alexandra Österplan, kommunikationschef på Nissan, ser att det behövs fler laddmöjligheter för de som bor i flerfamiljshus.
– Det borde man kunna se över, att alla parkeringsplatser i nybyggen har någon form av laddning och också möjlighet att föra tillbaka energi till fastigheten, säger hon.
Nissan har långtgående planer på att satsa på teknik som gör att elbilarna kan användas även när de står stilla – men då för att föra tillbaka energi till fastigheten de är uppkopplade till. På så sätt kan elbilsbatteriet exempelvis hjälpa till att kapa energitoppar på eftermiddagen med sin lagrade energi.
– Man ska se bilen som så mycket mer. Det är lite vår tanke, vi kallar det intelligent mobility och det handlar om att du inte bara att ska köra dina fem mil mellan tre och fem, säger Alexandra Österplan.
Tio år sedan första bilen
Det är snart tio år sedan Nissan lanserade sin första elbil och Alexandra Österplan är övertygad om att det är strategiskt rätt att fortsätta satsa på elektrifiering just nu.
– Inom fem till tio år är nog dieseln borta mer eller mindre. El är ju ett jättebra alternativ, men för att vi ska klara hela omställningen så måste det också komma andra bränslen. En hybrid med vätgas och el är ju en optimal lösning.