Oro för segregation efter skolflytt till Vårberg centrum
”Det är bra och viktigt för alla barn att möta människor med olika bakgrund som talar olika språk”, säger Teresa Bergkvist, här med dottern Isabella.
Bild: Zanna Nordqvist
Dagens ETC
Söderholmsskolan i Vårberg söder om Stockholm ska flyttas till centrum för att bereda rum för nya bostäder. Föräldrarna är oroliga eftersom det sker öppen droghandel i området. De oroas även över att flytten ska leda till ökad segregation.
– Jag tror att det kommer bli ännu fler som sätter sina barn i skolor utanför Vårberg, säger Johannes Mosskin.
Söderholmsskolan i Vårberg ligger naturskönt, inkilad mellan ett område med hyresrätter, ett villaområde och ett radhusområde. Några minuter bort ligger Mälarens strand och alldeles intill finns Vårbergstoppen.
Men nu ska delar av skolan rivas för att ge plats åt bostadsbyggande och eleverna tvingas därför flytta till andra lokaler vid Vårbergsskolan i Vårberg centrum, 750 meter bort i riktning mot Skärholmen centrum.
Detta har gjort föräldrar oroliga. Deras barn kommer framöver att gå i skolan i ett område där det sker öppen drogförsäljning och där det finns aktiv gängkriminalitet.
– Det finns stora trygghetsproblem i Vårberg och i nuläget vågar många föräldrar inte låta sina barn gå själva i centrum, säger Johannes Mosskin.
Efter att beskedet om skolflytten kom i februari i år organiserade sig flera föräldrar genom att samla namnunderskrifter och att kontakta politiker. Målet är att pausa evakueringen och förmå politikerna att satsa på Söderholmsskolan. Förutom Johannes Mosskin träffar Dagens ETC även Josefin Alm och Teresa Bergkvist som visar runt på Söderholmsskolans skolgård där flera barn leker.
– Platsen där Söderholmsskolan ligger nu är trygg, det är främst föräldrar och barn som går till och från skolan som passerar, säger Josefin Alm.
Integration i praktiken
Föräldrarna betonar även hur nöjda de är med verksamheten på Söderholmsskolan, som de menar är ett exempel på faktisk integration i praktiken.
– Det är en fantastisk verksamhet med en engagerad rektor som har förståelse för utmaningarna som finns här ute. Hon är tydlig med att våra barn har rätt till samma goda undervisning som barnen inne i stan, säger Josefin Alm.
I varje klass finns barn från olika socioekonomiska bakgrunder.
– Det är bra och viktigt för alla barn att möta människor med olika bakgrund som talar olika språk, säger Teresa Bergkvist.
Jag tror att det kommer bli ännu fler som kommer sätta sina barn i skolor utanför Vårberg.
Föräldrarnas största farhåga med flytten är ökad segregation. Många föräldrar har nämligen sagt att de ska sätta sina barn i andra skolor om de flyttar till centrum. Redan som det ser ut nu sätter boende i Skärholmen och Vårberg sina barn i skolor i andra områden.
– Jag tror att det kommer bli ännu fler som kommer sätta sina barn i skolor utanför Vårberg. Jag bor själv i villaområdet och många som bor där är i princip inte en del av lokalsamhället. Man handlar inte ens i centrum, säger Johannes Mosskin.
I namninsamlingen har föräldrarna lyft att politiker ofta talar om vikten av att satsa på skolor för att bryta segregation och den negativa utvecklingen med gängkriminalitet. Något som senast togs upp av politiker för två veckor sedan, i samband med att en 39-årig man mördades i en gångtunnel mellan Skärholmen och Vårberg framför sin son.
– Våra folkvalda talar om vikten av att satsa på skolor. Trots det väljer man att slå undan fötterna på en välfungerande skola i Vårberg, ett område där sociala utmaningar och segregation är ett faktum, säger Johannes Mosskin.
Rektorn: Tror inte flytten påverkar
Söderholmsskolans rektor Cecilia Roos säger att hon förstår att det finns en oro från föräldrar när skolan flyttas till centrum.
– Men vi kommer göra allt vi kan för att vara samma bra skola där som här. En skolas kvalitet sitter i sina processer, värderingar och arbetssätt. För oss handlar det inte om var vi är, utan vad vi är.
Cecilia Roos menar att det stora trygghetsarbete som de haft på Söderholmsskolan kommer fortsätta när skolan flyttas.
–Vi har i dag en mycket välfungerande rastverksamhet och utemiljö. Eleverna är aldrig obevakade, utan aktiverade av uppmärksamma vuxna i färgglada västar. Vi har sedan länge delat in vår skolgård i olika zoner som vi bemannar så att vi har vuxna på strategiska platser, så vi kommer göra en analys av var vi strategiskt ska placera ut oss på kommande skolgård.
När de nya bostäderna ska byggas kommer det bli buller, damm och röra. Dessutom ska en del av skolbyggnaderna till Söderholmsskolan rivas. Därför behöver eleverna evakueras.
– Jag är inte kritisk mot förtätning, men till vilket pris? Vi var utlovade att Söderholmsskolan skulle byggas ut till en F-9 skola, istället tvingas barnen bort på obestämd tid. Husen som ska byggas på skolans mark, vi kan väl strunta i just dem? De kanske blir ett för högt pris för barnen? säger Josefin Alm.
Skolborgarrådet Emilia Bjuggren (S) menar att bostäderna är nödvändiga, eftersom staden växer.
– När beslutet togs om att bygga ut Söderholmsskolan till F-9 2018 såg man att antalet elever skulle öka. Dock ser vi att antalet inte minskar lika mycket i Skärholmen som i övriga Stockholm.
”Skolledningen jobbar jättehårt”
Därför vill staden ha kvar både Vårbergsskolan och Söderholmsskolan efter ombyggnad och flytt. Men exakt hur det ska gå till vet man inte.
– I nuläget vet vi inte hur organisationen ska se ut. Vi pratar eventuellt om att Söderholmsskolans skolenhet skulle kunna sitta ihop med Vårbergsskolan framöver, säger Emilia Bjuggren.
Föräldrarna är rädda att segregationen ökar då fler väljer att skjutsa sina barn till andra skolor när skolan flyttas. Vad tänker du om det?
– Självklart vill vi att alla våra skolor ska vara trygga och vi vill så klart att så många barn som möjligt är kvar på skolan när den flyttar. Vi litar på att skolan har väldigt engagerade lärare och den nuvarande skolledningen jobbar jättehårt med att färdigställa en plan för tryggheten
Hur gör ni annars för att skapa trygghet för barn och ungdomar i förorterna?
– En av de allra viktigaste prioriteringarna för oss är det förebyggande trygghetsarbetet. Vi har infört fler fältassistenter, stärkt vårt samarbete mellan socialtjänst, skola och polis. Vi har också utökat trygghetsinvesteringar i de offentliga miljöerna för att öka den upplevda tryggheten. Sedan är det här ett jättestort samhällsproblem och en av våra största utmaningar som jag inte tror vi kan fixa på kort sikt.