Priset för en enkel tågresa mellan Stockholm och Göteborg kan variera mellan 450 till närmare 1 500 kronor. Men generellt är en resa mellan svenska storstäder med attraktiv avgångstid billigare med flyg. En resa tur och retur mellan Sverige två största städer kan bli hela tusen kronor billigare med flyget. Att snittpriset för tåget kan vara billigare vissa sträckor beror på att det finns ett antal mindre attraktiva tågavgångar när få kan eller vill åka som drar ner priset.
Trafikforskare Jonas Åkerman vid KTH påpekar att det kommer att bli mycket svårt att nå klimatmålen om svenskarnas flygresande fortsätter att öka i samma takt.
– Det är ett problem ur miljösynpunkt att det är förhållandevis billigt att flyga. I dagsläget betalar flyget 6-7 öre per kilo utsläppt koldioxid, jämfört med utsläppsskatten på bensin som är 1,08 kronor. Flygets utsläpp borde beskattas som vägsektorns.
Fördubblade banavgifter
En övergångslösning kunde vara biljettskatt på flyget som man infört i exempelvis Storbritannien.
– Flygresandet där ökar långsammare än det annars skulle ha gjort.
Bortsett från flygets lågt beskattade koldioxidutsläpp har fördubblade banavgifter sedan 2010 bidragit till att det blivit dyrare att åka tåg, enligt Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson Stina Bergström.
Hon nämner även skattesubventionerna till kommunala flygplatser som en del i det ojämna styrkeförhållandet mellan tåg och flyg, samt SJ:s vinstutdelningskrav.
– SJ borde ha uppdraget att få fler att åka tåg. Idag är deras enda uppdrag att dra in vinst till staten, säger hon.
”Färre resenärer”
Redan i år kan banavgifterna höjas kraftigt igen. Enligt Anders Ygeman (S), ordförande i Trafikutskottet planerar regeringen att femdubbla banavgifterna de närmsta åren, trots att punktligheten sjunker och antalet allvarliga fel i järnvägen under samma period fyrdubblats.
– Det kommer att ge färre resenärer och därmed högre klimatutsläpp, sade han under en interpellationsdebatt i ämnet.
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd menar istället att Sverige har bland de lägsta banavgifterna i Europa.
– Det är rimligt att den som använder järnvägen betalar en rimlig banavgift för det slitage man åstadkommer, svarade hon.
De höjda banavgifterna har hittills gett direkt utslag i form av höjda biljettpriser. Höjda banavgifter vore okej om flygets utsläpp och lastbilarnas vägslitage beskattades fullt ut, anser Jonas Åkerman.
– Men jag är tveksam till höjningar som det ser ut nu.
Han påminner också om att flyget är en hårt konkurrensutsatt bransch.
– Det har pressat priserna. På tågsträckan Stockholm–Göteborg kommer konkurrensen också att bli tuff. Risken är att det kommer att köras fler men kortare tåg, säger han. Men det är ett problem som skulle kunna lösas med högre pris för varje tågläge i kombination med en återbetalning till järnvägsbolagen efter hur många passagerare de transporterar, då skulle fler köra med längre tåg.
– Det kommer också att behövas fler spår på vissa sträckor. Det är stora, men samhällsekonomiskt effektiva investeringar. Men den viktigaste åtgärden för att få fler att välja tåget är att höja koldioxidskatten på flyget, säger Jonas Åkerman.
Så mycket dyrare är tåget
Stockholm–Malmö
Med tåget: 1 596 kronor
En ombokningsbar resa t/r Stockholm – Malmö i andra klass med SJ snabbtåg, fredagen 4 april kl. 08.21, med hemresa söndagen 6 april kl. 18.33, bokad den 24 mars.
Med flyget: 1 246 kronor
Flygresa med Norwegian från Stockholm Arlanda – Malmö Sturup t/r ekonomiklass, med avresa fredagen den 4 april 07.30 och hemresa 16.50, bokad den 24 mars. (Motsvarande med SAS: 2 102 kr)
Stockholm–Göteborg
Med tåget: 1 933 kronor
En ombokningsbar resa t/r Stockholm – Göteborg i andra klass med SJ snabbtåg, fredagen 4 april kl. 08.14, med hemresa söndagen 6 april kl. 17.35, bokad den 24 mars.
Med flyget: 860 kronor
Flygresa med Norwegian från Stockholm Arlanda – Göteborg t/r ekonomiklass, med avresa fredagen den 4 april 07.00 och hemresa 15.40, bokad den 24 mars. (Motsvarande med SAS 2 502 kr).