– Man kommer skapa ett fult ärr mitt i Stockholm, säger ekonomen Ole Settergren där han sitter i fåtöljen hemma hos Varis Bokalders och Sussie Hedberg på Mosebacke torg. Utanför sträcker innerstaden ut sig så långt ögat kan nå. Några röda, halvslitna, skynken vajar från fönstren för att påminna om Slussenfrågan - och motståndet.
Ole, Sussie och Varis dricker kaffe och diskuterar med arkitekterna Tor Edsjö och Lennart Klaesson, som ingår i en expertgrupp som tagit fram en alternativ plan - Plan B - för Slussens renovering.
– Slussen är byggd på ett genialiskt sätt. Trafiken flyter på. Stadens förslag innebär fyra trafikkorsningar med rödljus. Det att kommer bli långa köer, svarar Varis Bokalders som ett exempel på frågan om varför de inte gillar kommunens plan.
Men Slussen behöver ju renoveras. Är det inte bara en fråga om tycke och smak?
– Man ska bry sig för att hela processen har varit odemokratisk. Politikerna går bakom ryggen på medborgarna och struntar i vad experter säger, svarar Varis.
– Hittills har Nya Slussen kostat oss skattebetalare 1,1 miljard kronor - en miljon kronor om dagen - fast man inte har börjat bygga än. De pengarna går till PR-byrån som säljer in planen och juristerna som driver stadens överklaganden, säger Lennart Klaesson.
”Kan bli katastrof”
De menar att stadens förslag gör det krångligare för alla de Nacka-Värmdöbor som pendlar till Stockholm. Och att bussterminalen i Katarinaberget är som hämtad ur en katastroffilm, med en perrong fem meter under havsytan.
– Där ska upp till 8 000 människor trängas. Börjar det brinna har man åtta minuter på sig att evakuera och den viktigaste vägen ut är upp för en 18 meter stillastående rulltrappa. Fatta paniken när alla ska ut samtidigt.
Tillgängligheten utomhus och den elva meter höga trappan som ska sträcka sig från Södermalmstorg ner till vattnet kritiserar de också.
– Kan man inte ta trappan är man hänvisad till en hiss inne i den planerade gallerian, säger Tor Edsjö.
Tillsammans med Lennart har han ägnat all fritid de senaste åren åt att granska planerna.
– Jag är expert på tillgänglighet och granskade förslaget åt staden ur den synvinkeln. Det jag kom fram till var att det inte fanns någon tillgänglighetstanke alls, att det bryter mot lagar och att det är som att gå tillbaka till 1800-talet, säger Lennart.
”Experter avskedas”
Men hans utlåtande gillades inte av de styrande som istället valde att ta fram en ny rapport. Och på så sätt har det gått till flera gånger, till exempel runt frågan om Slussens riksintresse, menar de.
– De tjänstemän som är kritiska till stadens plan blir avskedade. Andra saker, som kostnader och säkerhet, mörkas och hemligstämplas. Politikerna får inte heller läsa allt. De vet inte vilka risker som blir följden av deras beslut. Det är rena Nordkorea, säger Lennart.
Men är det inte redan kört?
– Nej! Vi kommer fortsätta kämpa, säger Varis och knyter näven i luften.
– Som jag ser det har vi fem procents chans att stoppa det här. Det som krävs är att folk vaknar, särskilt de som bor i Nacka och Värmdö, säger Ole Settergren.
– Stadens plan kommer stoppa sig själv. De har ställt till det så mycket i planeringsarbetet att de sätter krokben på sig själva, säger Lennart.
Mariela Quintana Melin