Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Dyr och oprövad teknik håller tillbaka elfärjor

Om kollektivtrafiken och Stena line skulle börja köra på el i älven så skulle det göra väsentlig skillnad för sjöfartens utsläpp i stadsmiljön.
Om kollektivtrafiken och Stena line skulle börja köra på el i älven så skulle det göra väsentlig skillnad för sjöfartens utsläpp i stadsmiljön. Bild: Foto: Annelie Moran

ETC Göteborg

Både regionen och Stena Line har projekt som rör eldrivna färjor på gång, men än är ingen eltrafik sjösatt i Göteborg. Dyra batterier och brist på laddstationer är hinder som måste övervinnas på vägen.

Göteborg har antagit tolv miljömål, varav ett av dem är att stadens utsläpp av koldioxid för den icke-handlande sektorn ska ha minskat med 40 procent 2020 jämfört med 1990. Inom sektorn finns transporter, som stod för nästan 75 procent av utsläppen förra året, enligt Göteborgs stad. Fordon, arbetsmaskiner och sjöfart är fortfarande till stor del beroende av fossila bränslen.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på ETC Göteborg!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Nu kan du låsa upp alla artiklar i en vecka - utan kostnad. Ingen bindningstid.

3 månaders sommarrabatt

Från

Vill du prenumerera hela sommaren till superpris? Nu får du 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln