Västtrafik skriver på sin hemsida att fem miljoner kontroller ska genomföras, mot 2,5 miljoner i dag. Fokus kommer att riktas mot Göteborg. Det är Västtrafik själva som beslutar hur kontrollerna ska gå till och hur många de ska vara, medan regionens kollektivtrafiksnämnden ger riktlinjer för arbete.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Det är allt fler som reser med oss, men vi har legat med ungefär samma antal kontroller under ganska många år. Dessutom efterfrågas fler kontroller från både kunder, vilket vi sett i vår kundundersökning, bussförare och tågvärdar som efterfrågar assistans med att kontrollera att avgifterna betalas, säger Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik.
Framöver blir det företaget ISS som tar över kontrollerna i Västtrafik. De tar över kontrollerna 1 april nästa år.
Att öka biljettkontrollerna kommer kosta Västtrafik 30 miljoner extra om året, vilket innebär att Västtrafik kommer betala 70 miljoner för kontroller. För Västtrafik är det viktigast med biljettkontrollen inte att sätta dit personer utan att kontrollanterna ska synas.
– Tanken är att kontrollerna ska fungera som fartkameror, som har effekten att man sänker hastigheten när man ser dem. Och vi tänker att benägenheten att fuska minskar varje gång det är en biljettkontroll, säger Maria Björner Brauer
Det går inte att beräkna hur mycket extra som kontrollerna drar in till Västtrafik. Detta eftersom det är öppen påstigning i hela Göteborg. Det gör att kontrollen är det enda sättet för att kontrollera att biljetter betalas.
– Skulle vi inte ha någon biljettkontroll alls i Göteborg skulle fuskåkandet öka avsevärt. Därför är vi övertygade att även om kostnaderna ökar nu så är det nödvändigt för att säkra våra intäkter.
Maria Björner Brauer berättar att Västtrafik jobbat på att göra kontrollerna bättre, vilket också börjat ge resultat. Nöjdheten har ökat till 70 procent i år, vilket visar att Västtrafik får goda betyg för sitt arbete, säger hon.
– Och det ska vi bygga vidare på.