Inför sommaren satte Isaberg golfrestaurang i Hestra ut två olika priser på menyn. Ett pris med svarta siffror och ett med röda. De röda siffrorna visar enligt restaurangens ägare vad maten skulle kosta om restaurangmomsen och arbetsgivaravgifterna för unga höjs igen. Något som kan bli verklighet om det blir en rödgrön regering.
– Vi satt ett gäng krögare och diskuterade hur vi ska göra för att förklara hur det här påverkar gemene man. Och då kom vi på den här idén, säger Hans Palmgren, som är vd på Isaberg restaurang.
Så Hans Palmgren gick igenom omsättningen för 2013 och och räknade ut att det skulle kosta honom 2 670 000 kronor mer med höjd moms och höjda arbetsgivaravgifter. Alltså ungefär 10 procent av omsättningen på 25 miljoner. Skulle det betalas genom höjda priser för gästerna så skulle det bli 15 procent dyrare för kunderna, enligt Hans Palmgren. En hamburgare på menyn skulle kosta 171 kronor istället för 149. Raggmunk 149 kronor istället för 129.
Hans Palmgrens initiativ med de röda siffrorna plockades snabbt upp av branschorganisationen Visita som satsar stort på kampanjen ”Dubbelstöten” för att stoppa en höjning av momsen och arbetsgivaravgifterna. Organisationens egen tidning Besöksliv skrev en artikel om Isabergs golfrestaurang och den började snabbt sprida sig på nätet och i sociala medier. I en intervju i tidningen säger Hans Palmgren att de höjda priserna skulle leda till att minst två av restaurangens anställda skulle behöva gå.
– Höjda priser leder till lägre efterfrågan. Så är det ju. Och då skulle jag inte ha utrymme för lika många anställda, säger han till Dagens ETC.
Inte fler anställda
Men en genomgång av företagets årsredovisningar de senaste åren visar att de anställda inte har blivit fler sedan momsen sänktes 2011. 2013 var det till och med en anställd färre än före momssänkningen.
– Ja, men det där beror på att vi under de här åren har gjort oss av med en stor cateringverksamhet. Men när det gäller restaurangerna så är de först nu under det senaste halvåret som vi kan se effekten av momssänkningen, säger Hans Palmgren.
Hotell- och restaurangfacket är inte förvånade över att det inte har blivit fler anställda.
– Det har säkert blivit fler arbetade timmar men eftersom den genomsnittliga sysselsättningsgraden är 53 procent för anställda på restauranger så betyder det i de allra flesta fall att de som redan jobbar kanske har fått jobba lite mer, säger Ella Niia, förbundsordförande.
Hon ser inget direkt samband mellan momssänkningen och fler jobb. Restaurangbesöken påverkas av många saker så som turism, levnadsvanor och höjda disponibla inkomster. Och dessutom tycker hon att man måste fråga sig vilka jobb det är som har skapats.
– 43 procent av våra medlemmar är visstidansställda. De här jobben kanske man kan ha när man är 15 år men redan när man är 20 år inser man att det inte finns fasta jobb eller heltider, säger Ella Niia.
Ökade vinster
Vad som definitivt har ökat för Isaberg golfrestaurang är vinsterna. Moderbolaget för Hans Palmgrens restauranger har ökat sin vinstmarginal från ett minus på 6 procent till ett plus på 16 procent. Och det stämmer överens med Visitas egen statistik som visar att 16 procent av momssänkningen har gått till vinster.
– Allt beror ju på vad utgångsläget är. Vi har har äntligen fått ett litet plus och näsan över vattenytan, säger Hans Palmgren.
– Vi har gjort en jätteinvestering på två miljoner. Om vi hade vetat att momsen skulle höjas igen så hade vi förstås inte gjort det. Det här kommer att drabba näringen hårt och kanske framför allt företagen i glesbygden. I Stockholm klarar de sig säkert, men här där de vanliga knegarna käkar sin lunch, där blir det svårare, fortsätter han.
Menar du att du kan bli tvungen att slå igen?
– Nej, inte slå igen, det hoppas jag verkligen inte. Men som sagt, om priserna stiger så sjunker efterfrågan.
Hur mycket sänkte du priserna när momsen sänktes?
– Vi sänkte med hela momssänkningen på luncherna. I övrigt är det svårt att säga för man byter hela tiden menyer. Men huvudsyftet var ju inte att sänka priserna utan att få en ökad lönsamhet och en högre omsättning och det har vi lyckats med, säger Hans Palmgren.