BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– I grund och botten handlar det om företagets, APM:s, förhållningssätt gentemot de anställda. Man ser oss inte som en tillgång utan pekar med hela handen och så ska vi fatta att vi bara är anställda för att lyda, säger han.
Konkret handlar Hamnarbetarförbundets krav om sex punkter som spänner över fackliga friheter till att gällande lagar och regler om semester och föräldraledighet ska efterföljas.
– Det är många bäckar små kan man säga. Ett och ett kan våra krav säkert låta lite bagatellartade, men vi har arbetsgivare som helt vägrar att ens diskutera saker med oss.
Peter Annerback exemplifierar med det nya datasystemet som har införts. Det innebär stora förändringar i arbetssätt för de anställda, men föregicks inte av någon diskussion. Eller när systemet med arbetskläder ändrades. I den gamla modellen hämtade arbetarna ut de kläder de behövde på plats, men det ersattes med en webbservice där de fick beställa. Pensionsavtackningar och systemet för 25-årsjubilerande arbetare som har varit väldigt uppskattat ändrades också om utan kommunikation.
– Det är småsnåla grejer som är svåra för oss att driva på fackligt om. Men det rör upp stämningen här och understryker deras inställning att de inte anser att de behöver diskutera sina beslut med oss som berörs.
I listan finns en hel del större övertramp också. När förbundet utlyste fyra dygnslånga strejker på containerterminalen i april gällde det föräldraledighet och övertid.
– Företaget hade jättepanik inför sommaren och de anställda fick inte ta ut föräldraledighet. Dessutom fick vi inte ta ut övertid i ledighet utan bara i pengar. Till det hade APM även gjort sig ovänner med tjänstemännen så hälften hade slutat och de nya kom till en situation de inte hade skapat själva.
Det hela blev en ohållbar situation och gubbarna här ville att vi skulle ut i konflikt.
Under sommaren låg sedan konflikten nere. Enligt Peter Annerback försökte man bara ta sig igenom semestertiderna. När allting startade upp igen försökte företaget ta kontroll över situationen genom att slänga bensin i brasan.
– När vi kom tillbaka så var våra skyddsombud inte skyddsombud längre utan skulle kallas något annat. Det skulle betyda att de inte har befogenhet att lägga stopp i arbetet. Dessutom ville de bestämma att vi bara får ha en representant på förhandlingar.
I november inledde förbundet en blockad mot övertid och nyanställningar för att få igenom de sex kravpunkterna. Efter två veckors förhandlingar skulle APM presentera sitt utlovade skriftliga motbud till förbundet. Något sådant kom aldrig, utan i stället sade man nej till samtliga av fackföreningens förslag.
I hela den här rätt snåriga härvan tillkommer ytterligare en dimension, och det är Hamnarbetarförbundets historia och dess förhållande till Transportarbetareförbundet.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Hamnarbetarförbundet bildades när flera avdelningar uteslöts ur Transport 1972. Från 1950-talet och framåt centraliserades flera LO-förbund, och särskilt Transport ska ha varit hårdföra i sin centralisering. Mycket av det lokala inflytandet togs bort i samband med att antalet avdelningar minskade till en fjärdedel inom Transport. När de sista småavdelningarna som främst organiserade hamnarbetare längs Norrlandskusten vägrade ingå i den nya centraliserade ordningen uteslöts de och bildade då ett eget fristående förbund.
I den nutida konflikten har det här relevans då Transport ”äger” kollektivavtalet. Detta trots att Hamnarbetarförbundet organiserar 85 procent av arbetarna i Göteborgs hamn. Alternativet för Hamnarbetarförbundet är att teckna ett hängavtal på Transportarbetareförbundets avtal, eller ett trepartsavtal. Ett hängavtal skulle göra Hamnarbetarförbundet bakbundna och tandlösa, menar Annerback. De skulle i realiteten bara bli en underavdelning till Transport. Och ett trepartsavtal säger Transportarbetareförbundet blankt nej till.
– Vi har företrätt hamnarbetare i 120 år och kommer att fortsätta göra det. Deras medlemmar är välkomna till oss, men ett trepartsavtal är inte aktuellt för oss, säger Peter Winsten som är central ombudsman på Transportarbetareförbundet till Dagens ETC.
Enligt Peter Annerback så skulle den nuvarande konflikten ändå vara svår att lösa på avtalsväg, och de skulle vara tillfreds med att få igenom sina punkter.
– Vi kan tänka oss en nöjbar lösning på de här sex punkterna. Vi är inte tvungna att skriva på ett avtal. Det hade varit bäst, men det är inte primärt. Primärt är att lösa problemen här.
Sjunkande volymer
Avdelning 4 på Hamnarbetarförbundet, eller Hamnfyran som den kallas, har mandat av sina medlemmar att lägga ytterligare konfliktvarsel. Men det är enligt Annerback ingen mening just nu.
– Maskineriet här fungerar inte och vi har haft sjunkande volymer under hela 2016 vilket har gjort att företaget har börjat höja priserna för sina kunder. De är nästan de dubbla sedan det var kommunalt.
Enligt Annerback är det inköp av nya kranar som går långsammare och hur APM har skött sin verksamhet som gör att färre containrar passerar i hamnen.
– Alla tror att det handlar om konflikten, men så är det inte. Vi har mandat till att lägga ytterligare stridsåtgärd, men det vore inte ens någon mening. Det är samma med övertidsblockaden som redan ligger. Det finns ju ingen som behöver arbeta övertid när det pratas om att varsla folk.
”Vill ha långsiktig lösning”
ETC Göteborg har sökt APM Terminals vd Henrik Kristensen utan framgång. Men i januari gav han sin syn till tidningen Arbetet.
– Vi vill ha en långsiktig lösning. Vi respekterar fackföreningar, men vi måste också respektera att vi har ett kollektivavtal med Transport som gäller i alla svenska hamnar.
Han menar att konflikten drabbar alla.
– Vi vill säkra att kunderna kommer hit till Göteborg. Vi bör lugna oss och Hamnfyran bör lägga ner sin blockad. De borde gå till förhandlingsbordet och ta det hängavtal vi erbjudit.
Då Hamnarbetarförbundet är fristående och inte bundna av kollektivavtal har de därmed heller ingen fredsplikt utan kan gå i strejker när de egna medlemmarna röstar igenom det.