Flyglinjen mellan Östersund och Umeå är sedan 2011 upphandlad mellan AB Svenska Direktflyg och Trafikverket. Men förra året beslutade Direktflyg att lägga ner sin operativa verksamhet och överlåta flygtrafiken till det estniska bolaget Avies AS, som har kört sträckan sedan årsskiftet. Enligt Svensk Pilotförening fick en del av de knappt trettio piloter som blev av med sina anställningar erbjudandet att anlitas via ett spanskt bemanningsbolag som Avies använder sig av.
– I praktiken handlar det om samma tjänster, med skillnaden att de nu hyrs in som konsulter eller egenföretagare, säger Martin Lindgren, ordförande för Svensk Pilotförening (SPF).
Förutom den förlorade anställningstryggheten har piloterna, enligt facket, fått sina löner sänkta med tusentals kronor. Styrmän som flyger med Avies får 2 750 euro med F-skatt vilket omräknat till kollektivavtalsenlig bruttolön blir omkring 15 000 kronor. Tidigare låg minimilönen på knappt 24 000 kronor i månaden.
– Flera av våra medlemmar klarade inte av omflyttningen. En del valde att gå vidare till annat och en del blev arbetslösa, berättar Martin Lindgren.
Svensk Pilotförening har sedan tidigare varnat för att det pågår en systematisk villkorsdumpning inom flygbranschen. Att bolagen använder sig av bemanningsföretag med sämre arbetsvillkor eller anlitar personal med så kallade falska skattesedlar blir allt vanligare.
– Det är oerhört besvärande att det överhuvudtaget är lagligt för bolagen att agera på det här sättet för att slippa arbetsgivaransvar. I det här fallet handlar det om statligt upphandlad trafik vilket gör det ännu mer förkastligt, säger Martin Lindgren.
”Inte konkurrenskraftiga”
Direktflygs presstalesperson och affärsutvecklare Tezz Tordsdotter Ohlsson kan inte svara på om några av de piloter som blev uppsagda vid årsskiftet har anställts av det underbolag som nu bedriver trafiken mellan Umeå och Östersund.
– Vi säljer bara biljetter i nuläget och vad de piloter som tidigare var anställda hos oss gör i dag vet inte jag. Men marknaden för piloter är inte särskilt stor, så det är möjligt att en del av dem har anlitats av Avies, säger hon.
Hon tycker inte att Direktflyg har bidragit till den villkors- och lönedumpning som kritiker anser pågår inom flygbranschen.
– Vi kunde konstatera att vi inte var konkurrenskraftiga i förhållande till den övriga europeiska marknaden och försökte hitta en lösning tillsammans med Svensk pilotförening. Dessvärre lyckades vi inte, och eftersom vi tror på långsiktighet och på kollektivavtal så föll det sig då ganska naturligt att vi inte längre har någon operativ verksamhet.
Enligt Martin Lindgren handlade konflikten med Direktflyg om att bolaget ville försämra villkoren för piloterna med 25 procent, något som facket inte kunde medverka till.
– När företaget inte fick igenom försämringarna valde man istället att säga upp samtliga piloter för att sedan hyra ut sina flygplan till andra flygbolag – och sedan hyra tillbaka dessa igen inklusive piloter, säger han.
Enligt Trafikverket har det bolag som vunnit upphandlingen huvudansvaret för att flygningarna bedrivs på den aktuella sträckan. Däremot finns det, enligt nuvarande regler, en möjlighet för det upphandlade bolaget att lägga ut trafiken på underleverantörer på det sätt som Direktflyg nu gör.
”Oacceptabelt”
I förra veckan hölls en interpellationsdebatt i riksdagen där Ali Esbati (V) frågade infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd om regeringen kommer att verka för att det ska finnas arbetsrättsliga krav på operatörer inom flygbranschen – både vad gäller privat och statligt upphandlad trafik.
– Det är oacceptabelt att staten bidrar till försämrade arbetsvillkor på det sätt som vi kan se i fallet med Direktflyg och Avies. Det borde ställas krav på anställningsvillkor som gör att man inte vinner en upphandling genom den typen av dumpning, säger Ali Esbati till Dagens ETC.
”Det måste finnas ramar”
I debatten påpekade dock Catharina Elmsäter-Svärd att regeringen inte har någon avsikt att driva på för att flygande personal ska ha säkra anställningsförhållanden. Samtidigt betonade hon att det inte finns något som hindrar att en upphandlande myndighet redan idag ställer krav på villkor i enlighet med kollektivavtal, så länge som inte EU-rätten överträds.
Ali Esbati tycker att Elmsäter-Svärds resonemang är talande för hur regeringen ignorerar de problem som nu fortplantar sig inom flygbranschen.
– Precis som i andra branscher ska det kunna finnas priskonkurrens, men det måste också finnas ramar för hur man kan priskonkurrera och därmed också en indikation på vilken typ av bransch det här ska vara. Ska det vara en hårt pressad låglöneservicebransch eller ska det vara en bransch där man ställer höga krav på kompetens och säkerhet?