En granskning i New York Times visade nyligen att minst 75 olika företag hela tiden tar emot hundratals miljoner människors exakta position från mer än 1 000 populära appar. En enda populär väderapp, WeatherBug, skickade användarnas exakta position till inte mindre än 40 olika företag.
So what?
Spårningen är nu på sådan detaljerad nivå att exempelvis Fysical, en av dessa positionsföretag, kunde visa exakt vilka människor som närvarade under Donald Trumps presidentinvigning i Washington. Var de stod, hur länge de stannade och vilka de stod bredvid. Precis som vid den efterföljande demonstrationen Women’s March. Eller, såklart, vid alla andra tänkbara sammankomster såsom strejker, fackliga möten, vallokaler, när du anländer till jobbet, etc.
En annonsbyrå i New York, Tell All Digital, berättar för New York Times att de hjälper advokatfirmor specialiserade på olycksskadeförsäkringar att rikta annonser direkt mot människor som nyligen uppsökt en akutmottagning.
– Boken 1984, vi lever på sätt och vis i den världen nu, säger Bill Kakis, en av direktörerna på Tell All till tidningen.
Huruvida företaget bistår även försäkringsbolag med samma information uppges inte.
Google får böta halv miljard
Mobilanvändare tillfrågas aldrig uttryckligen om de vill att varje givet ögonblick i deras vardag ska kartläggas. Rent juridiskt anser mobilföretag, apputvecklare och sociala mediebolag att de har användarnas tillåtelse ändå. Problemet är att många människor fortfarande inte riktigt är införstådda med hur spårningen går till och i vilken omfattning den sker. Teknikbolagen har heller inte hjälpt till att upplysa sina kunder. Tvärtom döljer de så mycket detaljer som möjligt i slutet av långa avtal av typen ”take it or leave it”, som vanligtvis inleds med orden: ”Din integritet är viktig för oss”.
Att användarna tvingas godkänna avtalen gör också att EU:s nya personuppgiftslag, GDPR, till viss del har kunnat kringgås. Förra veckan fick Google böter på 50 miljoner euro för brott mot GDPR i en av de första större prövningarna av lagen. Brottet rör just överträdelser inom ramen för hur bolaget ägnar sig åt riktad annonsering och att användare inte fått tillräcklig information om vilken policy som gäller.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.