Jag pratar med Ola Fält. Han har arbetat i asfaltssvängen i mer än 20 år och i dag jobbar han heltid för facket med säkerhetsfrågor för vägarbetare i byggföretaget Skanska. Han har varit med om två dödsolyckor i sin arbetsgrupp och många fler skador. För den som lägger asfalt, sätter ut skyltar eller fräser bort gammal beläggning mitt bland framrusande trafik finns många tänkbara olycksscenarier.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
En stor fara är den bristande uppmärksamheten. I stället för fokus på körning ägnar sig förare åt sina mobiltelefoner. Men inte nog med det, Ola Fält ser även att det är vanligt att förare ägnar uppmärksamhet åt datorer och paddor. Dessutom finns en hänsynslöshet: Människor kan köra i hundra knyck förbi ett vägarbete och samtidigt kasta ut tomburkar på arbetarna.
Men riskerna för de som arbetar längs vägarna beror inte bara på att människors beroende av sociala medier gjort oss farligare i trafiken eller för den delen vissa människors totala brist på respekt. Dessutom är det uppskruvade tempot i hela arbetslivet en viktig pusselbit – eftersom yrkesförarna beter sig allt mer vårdslöst.
När vägarbetet försenar yrkesförarna blir en del fruktansvärt stressade och arga, förklarar Ola Fält. Vissa går till och med ur bilen för att slåss för att vägarbetarna står i vägen för dem. Han har varit med om yrkesförare som får totala vredesutbrott inklusive någon som dragit kniv.
De senaste fem åren har det blivit värre.
Vad kan vi göra åt situationen? En av de viktigaste åtgärderna för att få ner antalet olyckor är att leda om trafiken när vägarbete pågår. Beställare som Trafikverket och kommuner måste vara beredda att ta de besluten, i stället för att som i dag, förlägga vägarbete till nattetid. Trafikintensiteten må vara lägre nattetid, men på natten har du å andra sidan fler alkohol- och drogpåverkade förare på vägarna. Hänsynslösheten mot vägarbetarna är värre, nattetid.
Men nästa åtgärd är naturligtvis kraftfulla straff för den som kör för fort: Höj böterna för dem som bryter mot hastighetsbegränsningar vid vägarbeten. Och kombinera den åtgärden med utökad hastighetsövervakning vid vägarbeten. Att leda om trafik, kostar. Och att sänka tempot för yrkestrafiken kostar.
Men säkerhet måste få kosta. Ola Fälts ord ringer i mina öron:
– När ska nästa person dö, det är bara en tidsfråga. Snart händer det. Och den vägarbetaren är någons förälder, någons syster eller bror.