Bostadsbolagen i Göteborg gör större och större vinster, bara i år har de allmännyttiga värdarna mångdubblat sina vinster.
Inger Kahne, hyresgäst hos Bostadsbolaget i Haga, är en av dem som får stå för notan. Hon och hennes man betalar 8000 kronor för sin trea. Inger säger att hon tycker att vinsterna är okej, så länge bolaget sköter sina åtaganden.
– Vi har bott här i 30 år och jag kan inte säga annat än att jag är nöjd. De sköter sig hyfsat, ser till att underhålla och tar hand om gården. Jag är glad så länge man inte inför marknadshyror. Om vi vill ha kvar hyresrätterna så måste vi nog tillåta att bolagen får gå med vinst, säger hon.
Hyresgästföreningens tidning Hem och hyra listar vartannat år hur stora vinster landets 50 största bostadsbolag gör. Enligt tidningens genomgång är Familjebostäder mest lönsamt i Göteborg just nu, med 2134 kronor i ren vinst om året för en normaltrea på 75 kvadratmeter. Vinsten är nästan en fördubbling jämfört med två år tidigare. Den mest anmärkningsvärda höjningen står dock Bostadsbolaget för, från 96 kronor per lägenhet till över 1 600 kronor förra året.
Vd fick sparken
Samtidigt svärtas bolaget just nu av skandalerna kring förre vd:n Bertil Rignäs, som i tisdags fick sparken efter att Uppdrag granskning avslöjat att han i samband med fastighetsmässa Mipim i Cannes redovisat ett kvitto för ett inhandlat damplagg som lunch.
– Alla tycker väl att det var väldigt dåligt. Man kunde inte ha gjort något annat än låta honom gå, säger Inger Kahne.
Rignäs har polisanmälts för bedrägeri, och om han fälls kan han bli utan fallskärm. Annars har han rätt till 24 månadslöner plus lön under den sex månader långa uppsägningstiden, totalt nästan 3,2 miljoner kronor.
Hem och hyras vinstgenomgång presenterades lagom inför att förhandlingarna om nästa års hyror skulle starta. Hyresgästföreningen kräver i år att varken de kommunala eller privata bolagen höjer hyrorna.
– Flertalet av bostadsbolagen befinner sig i en gynnsam ekonomisk situation. Därför anser vi att företagen ska vara återhållsamma i sina krav i årets förhandlingar och använda sitt goda resultat till att investera i underhåll och nyproduktion, säger Anna Lönn Lundbäck, regionchef.
Vinst på 130 miljoner
För ett år sedan gjorde ETC Göteborg en sammanställning över vinsterna i stadens största bostadsbolag. Då låg Poseidon i topp med en genomsnittlig vinst på 74 miljoner kronor om året mellan 2006 och 2011. Och framgångarna fortsätter, förra året låg det redovisade resultatet på 130 miljoner kronor. Men vd Anders Söderman menar att siffran är missvisande, och vill hellre fokusera på den operativa vinsten, som ligger på 30 miljoner kronor.
– Det handlar om redovisningsteknik, säger han.
Det är fortfarande mycket pengar.
– Det är i princip för lite. Vinsten är till för att bevara kapital i bolaget så att det inte försvinner, säger han.
Jämfört med året innan har dock de tre bostadsjättarna i Göteborg ökat sina vinster markant. Samtidigt står de inför stora utmaningar. En viktig framtidsfråga gäller renoveringar och hur de ska finansieras. För Poseidons hyresgäster i Lövgärdet innebär en kommande upprustning exempelvis en hyreshöjning på 35 procent, vilket har fått de boende att larma om att många riskerar att inte kunna bo kvar.
"Ingen ska behöva flytta"
Carina Grönberg, ekonomi- och finanschef Förvaltnings AB Framtiden, säger dock att bolagens målsättning är att ingen ska behöva flytta. Samtidigt tror hon att det kan komma att bli större standardskillnader mellan bolagens olika lägenheter i framtiden.
– Det kommer att finnas en grundstandard som formas tillsammans, men utöver det tror jag att vi kommer att ha fler fastigheter som är renoverade på olika sätt, för att få olika hyresnivåer inom samma bostadsområde, säger hon.
Hyresgästföreningen är positiv till renoveringsplanerna men menar att värdarna allt för ofta lämpar över notan på hyresgästerna.
– När det gäller underhåll så är det fastighetsägarens ansvar att betala. Men när det gäller standardhöjande åtgärder landar kostnaden på hyresgästen. I många fall kan man diskutera vem som ska betala vad. Vi ser att allt för mycket hamnar i hyresgästernas knä, säger Anna Lönn Lundbäck.