På Rejmes i Örebro säljer man tre olika bilmärken i många olika modeller, och här kan personalen bekräfta att dieselbilar är det som är mest populärt bland kunderna.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– När en kund kommer gör vi en behovsanalys. Det kan handla om att kunden har husvagn, att kunden kör mycket bil i tjänsten eller att den bara kör korta sträckor i stadsmiljö. Utifrån behoven erbjuder vi olika alternativ, säger Peter Davidsson, försäljare på Rejmes. Många köpare ser fördelar med att dieselbilar är bränslesnåla och är starka som dragbilar. Och andra upplever det som en stor fördel att vissa av dieselbilarna kan räknas som miljöbilar och därför är skattebefriade i fem år.
– De tittar på vad som är mest ekonomiskt fördelaktigt. Att köpa en bil är en stor investering, säger Peter Davidsson.
Svårt att ge råd
Samtidigt som kunderna ser många fördelar med dieselbilar finns det också många nackdelar. För trots bättre partikelfilter släpper bilarna ut skadliga partiklar i luften. Och många städer i Europa diskuterar möjligheten att förbjuda dieselbilar för att minska utsläppen.
– Nackdelen med diesel är ju att det är ett fossilt bränsle. Hela bilbranschen börjar nu ställa om till fler el-drivna fordon och marknaden kan därför se helt annorlunda ut om några år, säger Henrik Axling, säljchef på Rejmes i Örebro.
Men att ge några råd till kunderna vilket drivmedel de ska välja är svårt menar han.
– Vilket som är bäst att välja har varierat mycket de senaste åren. Från att det uteslutande var bensin som gällde så har vi haft en period där alla som köpte tjänstebil skulle köpa en etanolbil. Plötsligt förändrades det och fler köpte en diesel eftersom de släppte ut mindre koldioxid, sedan var det gas som var inne ett tag, men nu pratar alla om el, säger Henrik Axling.
Han menar att statens regelverk för vad som är miljöbilar, vilka premier som finns, hur fordonen ska beskattas och var bilarna kommer att få köras kommer att få stor betydelse för vilka bilar som kommer att sälja bäst framöver. Men än så länge finns inga klara besked.
– Vi står bara och väntar, vi får avvakta och se vad politikerna vill åstadkomma och sedan sälja det som konsumenterna önskar, säger han.
”Det svänger hela tiden”
Det är inte bara personalen på Rejmes som har svårt att ge några drivmedelsråd till konsumenterna. På Motormännens lokalavdelning i Karlskoga och Degerfors efterlyser Peter Öst besked från staten.
– Det svänger hela tiden vad som är miljövänligt, och man får ingen hjälp från myndighetshåll med råd. Jag skulle önska att det fanns en tydlighet och en långsiktighet från myndigheterna. Vilka kostnader och pålagor kan man egentligen räkna med om man väljer en viss sorts bil? säger han. Att dieselbilar både har klassats som bra för miljön och dåliga för hälsan är förvirrande, tycker han.
– Vad som är bäst att välja förändras snabbt. Det är svårt för privatpersoner att hänga med, säger han. Han kör själv en diesel, mest för att den är ett bra val för honom som husvagnsförare.
– Det ger en lite kraftfullare motor, man behöver inte gasa så hårt trots att man drar en husvagn, säger Peter Öst.