– Mest skrämmande är alkohol- och drogmissbruket. När vi levde som de gör, för 100 år sedan, så drack vi lika mycket. Är du så socialt utsatt och ensam så. En svensk chaufför har ju arbetskollegor och en chef som ser dig, men här sitter du ensam i din hytt, säger Jimmy Ovesson som önskar att alla lastbilar hade alkolås.
– Det är fruktansvärt för det är ju inga leksaker de kör omkring med, det är ganska stora fordon, säger han.
Så länge det inte kostar företaget något att inte höja den sociala standarden så väntas ingen förändring. Om myndigheter däremot fick hålla hela ekipaget så att lasten försenades skulle det kunna bli en helt annan aktivitet på arbetsgivarsidan. Det är kontentan bland ett antal tjänstemän som Dagens ETC talat med.
Finns ingen statistik
Brottsförebyggande rådet, BRÅ, har statistik över antalet misstänkta och dömda rattfyllor, samt drograttfyllor. Men det saknas kod för vilken typ av fordon den misstänkt påverkade kör, så ingen kan säga säkert hur stort problemet är. Jimmy Ovesson upplyser förarna om skyldigheter och rättigheter.
– Svenska transportköpare blundar. De kan tala om att de håller den svenska modellen högt, men samtidigt kommer det in hur många lastbilar som helst till dem med chaufförer som lever under horribla villkor, säger Jimmy Ovesson.
Det är lätt att betala låga löner och kontrollerna är, som Dagens ETC tidigare rapporterat om, få.
– En jag talade med sa att ”Ni uppmuntrade oss att lämna kommunismen, men jag har inte mer pengar nu än jag hade då, jag är bara borta från min familj mer”. De befriades från kommunismen, men nu har de fastnat i kapitalismen. Och de har det inte mycket bättre där än i en förtryckande regim, säger han.
Utåt ser det bra ut
De nya reglerna ska ge en större social trygghet. Förhoppningen är att det ska underlätta kollektivavtal och svensk lönesättning för förare i Sverige. Jimmy Ovesson tror att det absolut kommer bli fler företag och lastbilar som registreras i Sverige, men inte att det medför kollektivavtal eller fackligt anslutna anställda.
– Jag är en bitter transportarbetare, jag tror inte så mycket på det nya avtalet, säger Jimmy Ovesson.
– Det blir upp till fackföreningen att se till att göra stridsåtgärder, för både industri och transportköpare skiter fullständigt i det och det är de det gäller. Men utåt sett ser det ju bra ut, säger han.
Jimmy Ovesson önskar att andelen bemanningsanställda inom ett företag reglerades, för att på så sätt komma åt en del av arbetslivskriminaliteten. Att 80 procent av bemanningen var anställda i det bolag de faktiskt jobbar för hade varit en önskvärd tumregel.
– Vi kan inte hålla på så här med yrkestrafiken. Det ger mer bensin till dem som vill fuska. Systemet kommer aldrig att vara prickfritt, men så länge vi vill ha det så här nyliberalt, för att det ska vara enkelt att driva bolag, så kommer vi alla att förlora på det. Vi kan inte förvänta oss att det är som på 50-talet, att alla vill göra rätt för sig. Det samhället är redan borta.
Läs Dagens ETC:s granskning av lastbilsfusket här:
Del ett: Därför fortsätter livsfarliga lastbilar rulla på svenska vägar
Del två: Stefan lurades att skriva på slavkontrakt